آنچه در رابطه با دوربین نیکون Nikon Z9 باید بدانیم

 

دوربین نیکون Nikon Z9 را اولین دوربین فول فریم میرورلس کاملا حرفه ای کمپانی نیکون باید بدانیم . این دوربین به زودی در سراسر جهان در دسترس علاقمندان قرار خواهد داشت اما پیش از آن ما بررسی های تخصصی را در رابطه با آن انجام داده ایم .

نمایندگی دوربین نیکون - تعمیر دوربین نیکون

سنسور stacked-CMOS کاملا جدید

یکی از مهمترین ویژگی های موجود در دوربین نیکون Nikon Z9 آن است که برای این دوربین از یک سنسور کاملا جدید 45.7MP stacked-CMOS استفاده شده است. اگر چه رزولوشن و تعداد پیکسل های این سنسور شبیه به گونه های Z7 , Z7 II به نظر می رسد اما باید توجه داشته باشیم که این سنسور دارای یک طراحی کاملا جدید بوده و از راندمان عملکرد فوق العاده بالایی برخوردار می باشد .

از لحاظ کیفیت تصویر و دامنه حساسیت ISO آنرا مشابه با دوربین نیکون Z7 II باید بدانیم . به رغم شاتر الکترونیکی و سرعت خوانش بسیار بالای شاتر ، تست های اولیه ما نشان می دهند که دامنه دینامیکی ایزو پایه این دوربین کم و بیش دنباله رو دوربین Z7 II می باشند.

در رابطه با فایل های RAW ، دوربین Z9 تماما به وجود آورنده فایل های خام غیر فشرده است و در عوض فشرده سازی کامل ، دو گزینه برای کمتر فشرده سازی فایل های RAW ارایه می دهد .

شاتر کاملا الکترونیکی

برای نخستین بار در دوربینهای نیکون ، گزینه شاتر مکانیکی به طور کامل حذف شده است . این دوربین تماما الکترونیکی قادر به خوانش شاتر در سرعت ~1/270 ثانیه است که آنرا در رقابت با دوربین سونی a1 قرار می دهد. کمترین زمان نوردهی با آن در 1.32000 ثانیه است و تمامی عملکردهای شاتر به صورت کاملا بدون صدا قابل انجام می باشند.

کمپانی نیکون اعلام میدارد که این دوربین اولین محصول تماما الکترونیکی است و به هیچ عنوان از فرایند شاتر مکانیکی در آن استفاده نمی شود و استفاده از فناوری stacked-CMOS سرعت خوانش بسیار بالا و از بین بردن پدیده رولینگ شاتر را امکان پذیر نموده است . دوربین نیکون Z9 در بالاترین رزولوشن خود قادر به ثبت فایل های JPEG با سرعت 30 فریم بر ثانیه است . اما در زمان ثبت های RAW سرعت آن تا 20 فریم بر ثانیه کاهش می یابد. عمق بافر این دوربین در حالت JPEG/RAWs در سرعت 20 فریم بر ثانیه قادر به نگهداری 1000 تصویر است . اگر شما تمایل داشته باشید تا تصاویر JPEG با کیفیت 11 مگاپیکسل در اختیار داشته باشید حداکثر فریم ریت تا 120 فریم بر ثانیه را می توانید به دست آورید.

نمایندگی دوربین نیکون - تعمیر دوربین نیکون

گریپ یکپارچه

یکی از اصلی ترین ویژگی های ظاهری دوربین نیکون Z9 یکپارچه بودن گریپ خارجی آن می باشد. این دوربین از لحاظ ابعاد بدنه شبیه به Nikon D6 است اما به طور قابل توجهی سبکتر و در حدود 20 درصد کوچکتر از آن دیده میشود. البته ناگفته پیداست که در مقایسه با دوربین های Z6 , Z7 این محصول کاملا بزرگتر و سنگین تر است .

نمایندگی دوربین نیکون - تعمیر دوربین نیکون

صفحه ال سی دی بازشونده و چرخان

یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد دوربین نیکون Nikon Z9 ، صفحه ال سی دی بازشونده لمسی و چرخان 3.2 اینچی آن است . این صفحه کاملا باز شونده بوده و عکاسی و فیلمبرداری در هر دو جهت عمودی و افقی را پشتیبانی می کند.

نمایندگی دوربین نیکون - تعمیر دوربین نیکون

فیلمبرداری 4K و 8K

سنسور فوق العاده پر سرعت این دوربین نه تنها برای عکاسی ، بلکه برای فیلمبرداری نیز کاملا کار آمد است. این دوربین قادر به فیلمبرداری با کیفیت های 4K , 8K است و در بالاترین سطح قادر به انجام 8K/30p می باشد.

ویژگی های اصلی این دوربین در طول زمان فیلمبرداری عبارتند از :

ثبت 8K/30p و فیلمبرداری 4K با استفاده از ناحیه 8K  . دراین حالت گزینه ProRes 422 HQ نیز قابل استفاده می باشد.

حالتهای 8K/60p, 12-bit 8K N-Raw و 4K ProRes RAW با یک به روز رسانی جدید افزوده خواهند شد.

استفاده از 10-bit N-Log داخلی و ثبت به صورت HLG

صدا برداری 24-bit

در این دوربین به لطف نمونه برداری از ناحیه 8K ،‌ فیلمبرداری در حالت های 4K تا 120 فریم بر ثانیه به خوبی قابل انجام است. همچنین فیلمبرداری  های 4K24pو 4K30p نیز دارای جزئیات کاملا عالی می باشند اما در این حالت های به طور نا محسوس حالتهای رولینگ شاتر ممکن است دیده شود.

نمایندگی دوربین نیکون - تعمیر دوربین نیکون

کنترل ها

در این دوربین از یک کلید Mode برای تغییر وضعیتمیان حالت های PASM استفاده شده است. در قسمت سمت چپ ویزور کلید قفل گذاری روی عکس ها و کلید پاک کردن تصاویر دیده میشوند. نگه داشتن دکمه پاک کن و دکمه ISO به طور همزمان موجب فعال شدن عملکرد فرمت کارت حافظه خواهد شد. نکته جالب این است که دوربین نیکون Z9 اولین دوربین دیجیتال حرفه ای است که دکمه پخش تصویر برای آن در نظر گرفته نشده است و از گوشه سمت چپ ال سی دی به گزینه پخش تصویر می توان دسترسی یافت. در قسمت بالا و بعد از دکمه شاتر ، دکمه های رکورد فیلم ،‌دکمه ایزو و دکمه جبران نوردهی در دسترس می باشند. از پانل ال سی دی فوقانی دوربین ؛ تنظیمات کلی زمان های عکاسی را به صورت حروف و علایم دیجیتال می توان مشاهده نمود.

دکمه های پشتی این دوربین به صورت نوردار طراحی شده اند و با استفاده ازاین ویژگی کار کردن با دوربین در محیط های کم نور با سهولت بیشتری همراه می باشد.

 

ویزور الکترونیکی

ویزور الکترونیکی این دوربین با همان کیفیت Quad-VGA 3.69m-dot مشابه با دوربین های نیکون Z6/7 II ارایه می شود  اما در هر صورت روشنایی تصویر داخلی ویزور تا حد قابل ملاحظه ای بهبود یافته است . از لحاظ آمار و ارقام رزولوشن تصویر داخل ویزور در مقایسه با سایر رقبا ممکن است در سطح پایین تری قرار داشته باشد اما در هر صورت با تغذیه ورودی 60hz از حالت نمای زنده ، این ویزور جزئیات کافی را در اختیار کاربران قرار می دهد .

نمایندگی دوربین نیکون - تعمیر دوربین نیکون

باتری جدید

باتری این دوربین با ظرفیت 36Wh انرژی کافی برای ثبت 700 تا 770تصویر را ارایه می دهد. در حالت عادی و در طول زمان های عکاسی این دوربین قادر است تا حدود 1000 عکس را با هر مرتبه از شارژ کامل باتری در اختیار شما قرار دهد . همچنین باتری های EN-EL18 که برای دوربین های DSLR نیکون طراحی شده اند نیز با این دوربین قابل استفاده هستند اما باتری های تایپ 'b' و 'c' نیز در آن قابل استفاده بوده و قابلیت شارژ با استفاده از USB  را نیز به امکانات آن باید افزود.

 

درگاه ها

درگاه اتصال با شبکه LAN و درگاه اتصال HDMI برای انتقال تصاویر به دستگاه های پخش و در گاه USB از جمله بارزترین درگاه های اتصال دهنده این دوربین با ابزار های جانبی هستند. جک اتصال با هدفون و میکروفون برای صدا برداری مطلوب در زمان فیلمبرداری نیز در دسترس هستند.

نمایندگی دوربین نیکون - تعمیر دوربین نیکون

دکمه مودهای اتوفوکوس

همانند بسیاری از دوربین های پیشرفته نیکون ، در این دوربین نیز از یک کلید مخصوص برای تنظیم موها و نواحی اتوفوکوس دوربین استفاده شده است. این دکمه شبیه به یک جوی استیک به نظر می رسد اما در واقع یک دکمه ساده است همان کنترل های فوکوس شبیه به دوربین های نیکون D850 و Nikon D6  را ارایه می دهد. زمانی که این دکمه را به سمت داخل فشار می دهید ، مودها و نواحی اتوفوکوس دوربین نمایان می شوند و با اسکرول کردن میان گزینه ها، تنظیمات آنها را می توان در دست گرفت .

 

بازگشت 3D AF Tracking

در دوربین نیکون Z9 یکبار دیگر از سیستم تعقیب سوژه 3D AF Tracking استفاده شده است. دوربین های قدیمی تر Z6 , Z7 هرگز دارای یک سیستم اتوفوکوس خارق العاده نبودند و قادر به رقابت با مدل های D850 , D6 , D5 نمی بودند . اما دوربین Z9 به لحاظ سیستم اتوفوکوس یک پیشرفت خارق العاده در بین تمامی میرورلس های نیکون میباشد.

سیستم تعقیب سوژه این دوربین تا 90 درصد از کادر تصویر را تحت پوشش خود قرار میدهد و حتی تا سرعت 120 فریم بر ثانیه نیز قادر به دریافت و پردازش اطلاعات میباشد. اکنون سیستم تشخیص سوژه و تعقیب آن در 3D AF Tracking موجود بوده و الگوریتم های شناسایی سوژه های انسان ، حیوان و وسایل نقلیه به همراه قدرت یادگیری دستگاه هوشمندی قابل ملاحظه ای را در این سیستم به وجود آورده اند . این سیستم از قدرت بسیار زیادی برای تشخیص سر ، صورت و چشم ها برخوردار است و اگر سوژه به طور موقت از دوربین روی برگرداند ، به محض مواجهه مجدد ، نقطه فوکوس تشخیص داده شده و تعقیب آن از سر گرفته میشود.

سرعت و دقت اتوفوکوس در این دوربین کاملا خارق العاده است و از این لحاط قادر به رقابت با دوربین هایی همچون Sony a1 و a9 II می باشد. در زمان استفاده از یک لنز F2 این دوربین قادر به تشخیص نقطه فوکوس در محیط کم نور تا -5EV می باشد.  

 

تهیه و تنظیم : ایده‌آل دوربین - نمایندگی دوربین نیکون