بررسی دوربین Z8

 

پس از رونمایی از نیکون Z8 اولین سؤالی که در ذهن همگان متبادر شده بود این بود که آیا این دوربین توانسته که نقاط قوت و قابلیت‌های ارزشمند را از دوربین‌هایی که در  نسخه‌های پیشین بوده حفظ کند و یا نقاط ضعفی را که آنان داشتند در خود از بین ببرد؟ یا اینکه نتوانسته به چنین ایده‌آلی برسد؟

این سؤال از آنجا ناشی می‌شود که معمولاً دیدگاه والدین اینگونه است که فرزندان بایستی ویژگی‌های برتر ژنتیکی را به ارث ببرند و بتوانند به موفقیت‌هایی برسند که بالاتر از موفقیت‌هایی است والدینشان به دست آورده اند و هچنین آن‌ها دوست دارند که فرزندانشان از اشتباهات نسل‌های گذشته درس گرفته و بتوانند ضعف‌هایی را که والدینشان داشتند ، فرزندان درخود بر طرف کنند. 

از منشأ این سؤال می‌توان به نادرستی آن پی برد، چرا که با وجودی که همه می‌دانیم،  نیکون Z9 یک دوربین حرفه‌ای و اثر گذار است اما از آن به عنوان یک وسیله که فقط ثبت تصاویر را به عهده دارد، نمی‌توان انتظار داشت که  همانند والدی باشد که نسل‌های بعدی حتماً تمام این خصوصات خوب را از آن به ارث ببرند و آن الگوبرداری کنند.

نیکون Z9 دوربین خوبی است و عملکرد خوبی هم دارد، نقاط قوت زیادی هم دارد،‌ اما نمی‌توان انتظار داشت که چون این دوربین علی است پس  خصوصیات منحصر به فردش نیز حتما باید به  نسل بعد منتقل شود.

به طور خلاصه، نیکون Z9 یک دوربین عالی است و از قابلیت‌های برتری برخوردار است. اما مفهوم "والد" در اینجا فقط برای تشبیه و استفاده از آن به عنوان یک مقایسه کاربرد دارد.

    بسیاری از افراد دوربین نیکون Z8 را به عنوان برادر کوچکترZ9  یا فرزند آن تلقی می‌کنند . زمانی که کارشناسان و منتقدین دوربین‌های عکاسی نیز آن را در دستانشان گرفتند نیز عمدتاً ، آن را Z9 مورد احترام کوچک شده نامیدند و هنگامی که بیشتر از دوربین استفاده شد، این نام مستعار ،‌ به شدت واقعی‌تر هم  شد و الان تقریباً بر همگان روشن است که در اصل دوربین نیکون Z8، قلب زنده و پویای Z9 است.

در این اظهارنظر، اشاره به این می‌شود که دوربین نیکون Z8 در واقع نسخه کوچکتری از Z9 است و با استفاده از آن به طور گسترده، بیشترین شباهت را با Z9 دارد. این توصیف نشان می‌دهد که نیکون Z8 به عنوان یک فرزند خلف، توانسته الگوی خوبی از Z9 برداشته و چشم اندازها را نسبت به خود قابل قبول نمایش دهد.

 

انتقاد اصلی کارشناسان از Z9 عمدتاً به خاطر بدنه بزرگ آن بود؛ که با وجودی که این دوربین بدون آینه است اما بسیار شبیه به یک دوربین DSLR کلاسیک بزرگ بود. در مقایسه با دوربین‌های مشابه آن در برندهای دیگر (مانند دوربینEOS R3 در Canon  ) به نظر می‌رسد این دوربین بیش از حد ساختاری قوی و بلند داشته باشد. همچنین، برخی از عکاسان (حتی اگر تعدادشان اندک هم باشد) ترجیح می‌دهند که دوربین‌هایی را استفاده کنند که دسته عمودی و یکپارچه نداشته باشند.

پس برای آن‌ها این که می‌توانند در دوربین Z8 هنگام عکاسی دستشان را عمودی بگیرند و به شکل آنی بر روی دکمه شاتر دوربین فشار دهد ، لذت بخش خواهد بود.

البته، عمر باتری Z8 به دلیل استفاده از باتری‌های کوچکتر به سبب نوع EN-EL15، کمتر است. اما این مورد برای کسانی است که به دنبال یک دوربین کوچکتر هستند بسیار کم اهمیت است .

 

وقتی بار اول Z8  برداشته می‌شود احساس خوبی دارد.حالا ما دوربینی داریم که سبک تر است و فقط 910 گرم وزن دارد و البته خیلی جمع‌وجورتر است.

 

نسبت به دوربین‌های DSLR و بزرگ،  گذاشتن آن در یک کیف دوربین کوچک بسیار آسان است. آویزان کردن آن بر روی شانه نیز راحت‌تر است. و ما  همچنین باور داریم می‌کنیم که عکاسان  بین ابعاد بزرگ و اندازه کوچکتر، فارغ از قابلیت‌ها دوربین کوچکتر را بیشتر دوست دارند و به عبارت دیگر امکان دارد بسیاری از عکاسان  نیز اگر Z8 شباهت کافی به Z9 داشته باشد، اندازه کوچکتر Z8 رابیشتر ترجیح می‌دهند.

با وجود تفاوت‌های در ترجیح اندازه دوربین، نمی‌توان بر ذات سادگی طراحی Z9 اعتراض داشت. بنابراین، همان که منوها و کنترل‌های Z8 بسیار شبیه به Z9 هستند بسیار خوشحال کننده است. استفاده از فوکوس خودکار همچنان در بهترین حالت وجود دارد و همچنین بسیاری از دکمه‌ها نیز قابل تنظیم هستند.

همه جزئیات در مورد دیال‌های حالت و دیال‌های کنترل حس خوبی به عکاس می‌دهند. اگرچه دوربین به اندازه‌ی Z9 در برابر آب و هوا محافظت نمی‌شود، اما هنوز حس می‌کنم که به استاندارد حرفه‌ای ساخته شده است. به عبارت دیگر مطمئناً اگر Z8 را با برف و باران برخورد دهیم ، مشکل خاصی نخواهیم داشت.

دوربین نیکون Z8 دارای رابط فوکوس خودکار عالی مانند Z9 است. ما بازگشت سیستم پیگیری سه‌بعدی نیکون را مشاهده می‌کنیم که قابلیت تنظیم آن به سادگی و تجربه‌ای مشابه با قابلیت فوکوس خودکار پیگیری زمان واقعی سونی را ارائه می‌دهد.

حالت‌های تشخیص سوژه که برای عکاسی حیات وحش و پرتره آزمایش کردیم به طور مطلوب عمل کردند و تنها مشکلات عمده‌ای که مشاهده شد، نیز در Z9 وجود داشت. شما می‌توانید در بیشتر موارد به فوکوس خودکار Z8 اعتماد کنید تا تصویر را بگیرید مگر اینکه بارش برف یا باران شدیدی وجود داشته باشد. گاهی اوقات دوربین ممکن است در این شرایط از فوکوس خارج شود و بازیابی سوژه می‌تواند دشوار باشد.

با تشکر از استفاده از همان حسگر ۴۵ مگاپیکسلی مانند Z9، تجربه عکاسی نیز مشابه است. نیازی به یک مکانیزم شاتر مکانیکی نیست، زیرا حسگر به اندازه کافی سریع خوانده می‌شود تا مشکلات شاتر متداول را به وجود نیاورد. عملکرد می‌تواند کاملاً بی‌صدا باشد و با عدم وجود شاتر برای تاخیر دادن دوربین، نرخ انفجاری نیز قابل تحسین است.

این دوربین به طور مؤثر تا ۲۰ فریم در ثانیه قابلیت عکاسی را دارد در حالی که همچنان کیفیت تصویر RAW را ضبط می‌کند. اگر شما فقط با فرمت JPEG راضی هستید، دوربین تا ۱۲۰ فریم در ثانیه با یک برش سالم و بنابراین، کاهشی در رزولوشن، عکاسی خواهد کرد. با این حال، Z8 به راحتی قابلیت مقابله با شرایط ورزشی یا حیات وحش را دارد.

کیفیت تصویر عالی است با رنگ‌ها و تن‌های غنی، حتی در شرایط نور کم. با وجود از دست دادن بسیار کمی از دامنه دینامیکی به دلیل شاتر الکترونیکی، فایل‌ها هنوز امکان ویرایش تعریض‌ها و تغییر تصویر را به دلخواه شما فراهم می‌کنند. ۴۵ مگاپیکسل برای پذیرش اندازه‌های چاپ بزرگ یا برش‌های سنگین بعداً برای نزدیک‌تر شدن به عمل بهینه است.

ما صفحه نمایش LCD کاملاً قابل تنظیم همانند Z9 داریم. با داشتن 2.3 میلیون نقطه، آسان است تمرکز را تأیید کرد، در پخش با بزرگنمایی شدید، یا در آفتاب شدید به وضوح دیده شود.

Z8 همچنین دارای یک پنل EVF با 3.69 میلیون نقطه است، همانند Z9. در ابتدا، این ممکن است برای یک دوربین با این قیمت کمی کم به نظر برسد. با این حال، مهم است بیان کنیم که EVF دارای تاخیر بسیار کم است که یک مزیت بسیار مهم در شرایط عکاسی با عملکرد سریع است.

دوربین Z9 خیلی چیزها را برای ویدئوگرافی به ارمغان آورد و Z8 نیز دقیقاً همین است. ویژگی برجسته ضبط داخلی ۱۰ بیتی در ۸K با سرعت تا ۳۰ فریم در ثانیه خواهد بود. ضبط ۴K نیز ۱۰ بیتی است و می‌تواند تا ۱۲۰ فریم در ثانیه را پشتیبانی کند، که باعث می‌شود Z8 برای تنظیمات حرکت آهسته عالی باشد. همچنین می‌توانید فرمت‌های RAW ۱۲ بیتی را در حالت‌های N-Raw یا ProRes ضبط کنید، که Z8 را یک دوربین ویدئویی قابل تنظیم برای تقریباً هر کاربردی می‌سازد.

Z8 نیز ابزارهای مناسبی برای تعریض مانند Waveforms دارد، با این حال توانایی سفارشی‌سازی نحوه نمایش آن‌ها محدود است. فوکوس خودکار ویدئو قابل اعتماد و قابل تنظیم است، اما همچنان در همان شرایطی که در عکاسی استاتیک به مشکل برخورد می‌کند. اگر از این مسائل کوچک عبور کنید، بهترین پلتفرم ویدئویی در این رده قیمت باقی می‌ماند.

گرچه این نگاه اولیه به یک دوربین پیش‌تولیدی است، اما احساس می‌کنم تقریباً می‌توانم آن را به طور کامل بررسی کنم زیرا همه چیز در مورد آن به خوبی شناخته شده است: به طور اساسی یک دوربین نیکون Z9 است بدون طراحی آنتن عمودی بزرگ.

بیشترین سرگرم‌کننده، تصمیم جسورانه‌ای است که قیمتی قابل قبول تر برابر ۴,۰۰۰ دلار ارائه داده است و با این حال هیچ چیز را از قابلیت‌ها بین Z8 و Z9 کم نکرده است. به طور اساسی، شما یک Z9 با هزینه بسیار کمتر و در یک بدنه بسیار کوچک‌تر دریافت خواهید کرد، با تعداد کمی تنزل.

نتیجه آشکار این است که نیکون می‌خواهد تعداد زیادی از این دوربین‌ها را بفروشد و بخشی از سهم بازار جدی را به دست آورد. فکر می‌کنم دقیقاً همین کار را خواهد کرد.