نقد و بررسی دوربین نیکون Nikon Z5

دوربین نیکون Nikon Z5 یک دوربین میرورلس فول فریم است که برای استفاده در سطح مبتدی طراحی شده است . شکل ظاهر و طراحی بدنه این دوربین دارای شباهت بسیار زیادی با دوربین های Z6, Z7 است اما در هر صورت در درون بدنه آن از یک سنسور non-BSI 24MP CMOS استفاده شده است که آنرا در ردیف DSLR ارزان قیمتی همچون دوربین نیکون D750 قرار می دهد .

دوربین نیکون Nikon Z5 از همان سیستم اتوفوکوس 273 نقطه ای با کاربرد دوگانه موجود در Z6 بهره می برد . پردازشگر آن از نوع Expeed 6 بوده و به یک ویزور الکترونیکی OLED مجهز شده است . سرعت عکاسی این دوربین در حدود 5/4 فریم بر ثانیه است و فیلمبرداری 4K را با ضریب کراپ نسبتا زیادی انجام می دهد.

 

ویژگی های اصلی دوربین Nikon Z5 عبارتند از

سنسور 24MP full-frame CMOS

سیستم اتوفوکوس هایبرید 273 نقطه ای با پوشش 90 درصد از کل کادر

سرعت عکاسی 5/4 فریم بر ثانیه به همراه اتوفوکوس

استابیلایزر 5 محور داخل بدنه

ویزور الکترونیکی OLED با کیفیت 69/3 میلیون نقطه

دو درگاه کارت حافظه SD با قابلیت پشتیبانی از UHS-II

فیلمبرداری 4K/30p با ضریب کراپ 1.7x

فیلمبرداری 1080/60p بدون کراپ

درگاه مخصوص هدفون و میکروفون

مهر و موم بدنه در برابر رطوبت و گرد و غبار

بدنه و حمل و نقل

دوربین نیکون Z5 دارای شباهت های ظاهری بسیار زیادی با مدل Z6 است و این یک نکته مثبت برای محصول Z5 به شمار می آید.این دوربین کیفیت بدنه مطلوبی دارد و تعداد زیادی از دکمه های قابل تنظیم را بر روی بدنه آن میتوان مشاهده نمود .

بر خلاف مدل Z6 که دارای صفحه نمایشگر فوقانی در قسمت بالای بدنه دوربین است ؛ این ویژگی در دوربین نیکون Z5 حذف شده است و در عوض آن دایل مود دوربین از سمت چپ بدنه به قسمت سمت راست منتقل شده است . دایل مود این دوربین فاقد قفل و ضامن نگهدارنده است و از این روی کار کردن با آن کمی آسان تر به نظر می رسد.

یکی دیگر از تفاوت های کلیدی Nikon Z5 با مدل های دیگر در صفحه نمایش پشت دوربین می باشد . برای دوربین نیکون Z5 از یک صفحه نمایش استاندارد با کیفیت 1.04M-dot استفاده شده است و این در حالی می باشد که صفحه ال سی دی دوربین نیکون Z6 رزولوشن برابر با 2.1M-dot را ارایه می دهد . این صفحه نمایش دارای قابلیت بازشوندگی بوده و حالت کنترل لمسی آن دارای عملکرد مطلوبی می باشد .

ویزور الکترونیکی این دوربین از نوع OLED با کیفیت 3.69M-dot (1280 x 960 pixel) EVF می باشد که عینا همان ویزور موجود در دوربین نیکون Z6 است .

برای این دوربین به به جای کارت حافظه XQD از دو درگاه کارت حافظه SD با قابلیت پشتیبانی از UHS-II استفاده شده است . استفاده از کارت حافظه SD برای دوربین های سطح مبتدی یک امر متداول است و از این روی تفاوت اساسی میان آن و سایر دوربین های پیشرفته به وجود می آید.

باتری و اتصالات

برای دوربین نیکون Z5 از جدید ترین نوع باتری EN-EL15 استفاده شده است . این باتری اصطلاحا تایپ C است و تفاوت آن با گونه تایپ B در قابلیت شارژ آن با استفاده از درگاه USB-C می باشد. بر اساس استاندارد های CIPA این باتری در هر مرتبه شارژ کامل ظرفیت ثبت 470 شات با ال سی دی و 390شات با ویزور الکترونیکی دوربین را به وجود می آورد .

در رابطه با اتصالات دوربین ؛ نیکون Z5 دارای درگاه های مخصوص اتصال هدفون و میکروفون است که امکان صدابرداری مطلوب در طول زمان های فیلمبرداری را به وجود می آورد .همچنین درگاه USB-C برای اتصال با کامپیوتر و درگاه HDMI-mini برای خروجی تصویر به همراه درگاه اتصال با ریموت ؛ برای این دوربین در نظر گرفته شده اند . این دوربین دارای قابلیت اتصال با وای فای و بلوتوث است و با نرم افزار مخصوص نیکون SnapBridge برای انتقال تصاویر و عکاسی به صورت ریموت ؛ سازگار می باشد.

 

منوها و کنترل ها

سیستم منو تنظیمات موجود در درون دوربین نیکون Z5 عینا همسان با مدل های قدیمیتر ساخت کمپانی نیکون می باشد . کلید ها و کنترل های موجود بر روی بدنه دوربین نیز از قابلیت تنظیم مجدد با استفاده از منو ها داخلی برخوردارند و از این روی ؛ کسانی که پیش از این با هر یک از دوربین های DSLR نیکون کار کرده اند ؛ در استفاده از منوهای تنظیم و کلید های کنترل موجود بر روی بدنه نیکون Z5 مشکلی نخواهند داشت .

ایزو خودکار

سیستم ایزو خودکار ( Auto ISO ) موجود در درون دوربین نیکون Z5 از آخرین فناوری ساخت نیکون استفاده می کند . این سیستم دارای عملکرد مطلوبی است و حداکثر مقدار ایزو و حداقل سرعت شاتر در آن را به آسانی می توان تنظیم نمود . حداقل سرعت شاتر در این دوربین از 30 ثانیه و حداکثر مقدار آن در 4000/1 ثانیه قابل تنظیم است .

کیفیت تصاویر

دوربین نیکون Z5 دارای سنسور مشابه با نیکون D750 است و از این لحاظ کیفیت تصاویر آن نیز همانند نیکون D750  خواهد بود .

ما به خوبی می دانیم که دوربین نیکون  Z5 یک دوربین تمام عیار نیست. عملکرد اصلی آن به وضوح عکسبرداری از سوژه های ثابت است و برای عکاسی از سوژه های نسبتا پر تحرک ؛ عملکرد مطلوبی را ارایه نمی دهد .  فیلمبرداری با این دوربین در سطح بالایی نیست و عملکرد های آن به لحاظ فیلمبرداری در مقایسه با مدل های دیگر ؛ کمی ضعیف به نظر می رسند اما در هر صورت برای استفاده در یک سطح مبتدی کافی است . از نقطه نظر قیمت گذاری و بازاریابی دوربین ها ؛ اگر شما به عکاسی از سوژه های ثابت با یک دوربین خوب اما ارزان قیمت اهمیت می دهید ؛ دوربین نیکون Z5 برای شما ساخته شده است اما اگر کمی به فیلمبرداری علاقه مند هستید و به عکاسی از سوژه های پرتحرک هم علاقه دارید ؛ با صرف هزینه بیشتر ؛ گزینه Z6 را انتخاب نمایید .

 

منبع : نمایندگی دوربین نیکون