انجام آسان تکنیک های نوردهی چندگانه با دوربین های سری Z نیکون

تکنیک نوردهی چندگانه یا multiple exposure یکی از جالبترین و جذابترین تکنیک های عکاسی است که با استفاده از دوربین های نیکون به آسانی می توان آنرا انجام داد . در زمان های گذشته ؛ انجام این تکنیک به سختی امکان پذیر می بود و عکاسان برای انجام آن مراحل سخت و دشوار مختلفی را باید طی می کردند اما در دوره عکاسی دیجیتال دوربین های عکاسی به امکانات مختلفی برای انجام تکنیک multiple exposure مجهز شده اند و اکنون با عرضه  دوربین های میرورلس سری Z از کمپانی نیکون ؛ انجام تکنیک نوردهی چندگانه ؛ همراه با گزینه های بیشتر به صورت آسانتر و خلاقانه تری قابل انجام می باشد .

نمایندگی نیکون

در دوربین های میرورلس سری Z از نمایندگی نیکون ؛ به سبب استفاده از فناوری ویزور الکترونیکی ؛ انجام تکنیک نوردهی چندگانه با سهولت بیشتری قابل انجام است و دلیل این امر آن است که با استفاده از این امکان حرکت قبلی سوژه در هر مرحله از نوردهی در ویزور الکترونیکی دوربین قابل مشاهده است و محل قرار دهی سوژه برای ثبت عکس جدید را به آسانی و با دقت زیادی می توان تعیین نمود .

 

استفاده از گزینه Multiple Exposure Mode

در حالت multiple exposure ؛ تا 10 عکس را در قالب یک تصویر می توان ترکیب نمود .

برای انجام عکاسی با تکنیک multiple exposure ؛ گزینه  Multiple Exposure Mode را از درون منو تنظیمات عکاسی باید انتخاب نمود . در این مود استفاده از گزینه On (series) به شما اجازه می دهد تا هر زمان دلخواه ؛ از گزینه نوردهی چندگانه با دوربین خود استفاده کنید و پایان استفاده از این تکنیک را با غیر فعال کردن آن در منو تنظیمات به دست می آورید .در صورت استفاده از گزینه On (single photo) دوربین شما تنها یک عکس با تکنیک نوردهی چندگانه را ثبت خواهد نمود .

همچنین برای ترکیب حالت های نوردهی و تصاویر به دست آمده از گزینه Overlay Mode باید استفاده نمود و در این گزینه چهار حالت Add, Average, Lighten و Darken را می توان به کار گرفت .

نمایندگی دوربین نیکون

Add : ترکیب تصاویر بدون تغییر و دستکاری ؛ حالت gain تنظیم نمی شود .

Average : قبل از ترکیب تصاویر حالت gain برای هر عکس بر تعداد حالت  های نوردهی تقسیم می شود .

Lighten : دوربین پیکسل های موجود در هر تصویر را مقایسه نموده و تنها از روشنترین پیکسل ها برای تصویر نهایی استفاده می کند .

Darken : دوربین پیکسل های موجود در هر تصویر را مقایسه نموده و تنها از تاریکترین پیکسل ها برای تصویر نهایی استفاده می کند .

نمایندگی دوربین نیکون

همچنین دوربین های نیکون این امکان را در اختیار شما قرار می دهند تا هر یک از حالت های نوردهی را به صورت یک تصویر مجزا نگهداری نمایید . همچنین این امکان وجود دارد که در نهایت یک عکس با تکنیک نوردهی چندگانه را به دست آورده و تصاویر مجزا از هر نوردهی را به صورت خودکار پاک کنید .

در دوربین های نیکون سری Z روشن و فعال نمودن گزینه Overlay Shooting به شما امکان می دهد تا حالتهای نوردهی عکس  های قبلی را از درون ویزور ؛ در زمان عکاسی مشاهده نمایید .

و در نهایت اینکه ؛ انتخاب گزینه first exposure (NEF) به شما اجازه می دهد تا اولین تصویر ( نوردهی ) را از میان فایل های NEF موجود در کارت حافظه انتخاب کنید .

انجام تکنیک نوردهی چندگانه با استفاده ازگزینه انتخاب یک  فایل با فرمت NEF (RAW) موجب می شود تا تصویر به دست آمده از این تکنیک با فرمت JPEG fine L ذخیره شود و این امر بدان معنا می باشد که هر یک از تصاویر مجزای به دست آمده از حالت های نوردهی نیز به صورت یک فایل NEF در کارت حافظه ذخیره می شوند. در نهایت تصویر پایانی از تکنیک نوردهی چندگانه یک فایل  JPEG fine L  خواهد بود .

نمایندگی دوربین نیکون

ترکیب تصاویر در داخل دوربین

به طور کلی تکنیک نوردهی دوگانه یا چندگانه به شما اجازه می دهد تا دو یا چند تصویر را با یکدیگر ترکیب کنید , اما این کار با استفاده از روشهای مختلفی قابل انجام می باشد . قابلیت ترکیب تصاویر در داخل دوربین به شما اجازه می دهد تا دو یا چند تصویر ثبت شده با دوربین که داخل کارت حافظه آن ذخیره شده اند را با یکدیگر در همان دوربین ترکیب کنید . تصاویر قابل استفاده با این روش ؛ همان تصاویری مجزایی هستند که با دوربین ثبت شده اند و بنابراین ؛ هر تصویر دلخواه را از کارت حافظه دوربین می توان انتخاب نمود.

نمایندگی دوربین نیکون

برای استفاده از این ویژگی ؛ از منو تنظیمات دوربین نیکون گزینه Retouch را وارد شوید . در بین حالت های مختلف این گزینه ؛ حالت Image Overlay را انتخاب نموده و Image 1 را انتخاب نمایید .به ترتیب عکس های مورد نظر برای ترکیب شدن در درون دوربین را در حالت انتخاب قرار دهید . تصویر ترکیب شده با این روش به صورت یک فایل JPEG در کارت حافظه دوربین شما ذخیره می شود .

تولید تصاویر ترکیبی با این شیوه ؛ هیچ محدودیتی ندارد و با توجه به ظرفیت کارت حافظه و تعداد عکس های موجود در آن , به هر تعداد دلخواه عکس های ترکیب شده را می توان تولید نمود.

تهیه مطلب از نمایندگی دوربین نیکون