تنظیم نقطه فوکوس در دوربین نیکون

یکی از بدترین کابوس های هر عکاس ؛ به دست آوردن عکسهایی است که نقطه فوکوس در آن مشخص نبوده و جزئیات تصویر از بین رفته است . از دست رفتن فوکوس در طول زمان عکاسی را با ویرایش عکس ها در برنامه هایی همچون فتوشاپ نیز نمی توان اصلاح نمود و در واقع یک عکس بدون فوکوس صحیح  را یک عکس خراب شده و از دست رفته باید دانست .

اگر یک عکاس به تکنیک های کار با فوکوس دوربین خود آشنایی نداشته باشد ؛ همواره این خطر برای او وجود دارد که تعداد زیادی از عکس های او بدون فوکوس و بدون جزئیات بوده باشند و از این روی کسب مهارت در به کارگیری سیستم فوکوس دوربین ؛ یکی از اصلی ترین و مهمترین مهارت هایی است که هر عکاس باید با آن اشنایی داشته باشد.

 

مود های فوکوس در دوربین نیکون

دوربین های DSLR نیکون در حالت خودکار ؛ نیازی به تنظیم مود و نقطه فوکوس ندارند و در هر یک از مودهای خودکار ؛ دوربین به صورت پیش فرض اولین نقطه کادر بندی که دارای بیشترین بازتاب نور به سمت دوربین است را ابتدا در فوکوس قرار می دهد . همچنین در هر یک از مود های خودکار دوربین ؛ این احتمال وجود دارد که نزدیک ترین نقطه سوژه نسبت به دوربین ؛ ابتدا در فوکوس قرار داده شود .

 

در زمان استفاده از مود های عکاسی خودکار با دوربین های DSLR نیکون ؛ باید به این نکته توجه داشته باشیم که کاربر یا عکاس بر نقطه و ناحیه مورد فوکوس در دوربین خود هیچگونه کنترلی ندارد و تمامی تنظیمات سیستم فوکوس به صورت خودکار از سوی دوربین انجام می شوند .

اگر چه دوربین شما تلاش می کند تا بهترین و شارپ ترین حالت فوکوس را در مود های خودکار به دست آورد ؛ اما در هر صورت ؛ نقطه انتخاب شده برای فوکوس از سوی دوربین ؛ ممکن است با نقطه مورد نظر شما متفاوت باشد .

مود فوکوس AF-S در دوربین نیکون

مود فوکوس ‘AF-S’ در دوربین نیکون که به آن حالت تک فوکوس نیز گفته می شود یکی از ساده ترین مودهای فوکوس موجود در دوربین های DSLR نیکون است . در زمان استفاده از این حالت ؛ با نیمه فشردن دکمه شاتر ؛ دوربین شما یک مرتبه بر روی سوژه فوکوس نموده و در صورت مناسب بودن شرایط ؛ دوربین به سرعت نقطه فوکوس را به دست می آورد.

استفاده از این مود برای عکاسی از سوژه های ثابت و ایستا مناسب است . در این مود دوربین به محض تشخیص نقطه فوکوس آماده گرفتن عکس می باشد اما در صورت عدم تشخیص نقطه فوکوس ؛ ممکن است دوربین عکس نیز نگیرد .

همچنین در زمان استفاده از مود اتوفوکوس ‘AF-S’ به این نکته باید توجه داشته باشید که در صورت به حرکت در آمدن سوژه ؛ دوربین قادر به انجام فوکوس مجدد بر آن نیست و سوژه متحرک به سرعت از فوکوس دوربین و لنز شما خارج می شود .

در صورتی که مطمئن هستید سوژه شما کاملا ثابت است و هیچ حرکتی نخواهد داشت ؛ مود اتوفوکوس ‘AF-S’ به شما کمک می کند تا به سرعت و با دقت بسیار بالا ؛ یک نقطه از سوژه را در فوکوس دقیق دوربین خود قرار دهید ..

مود فوکوس  ‘AF-C’ در دوربین نیکون

بر خلاف حالت قبل ؛ مود اتوفوکوس  ‘AF-C’ در دوربین های dslr نیکون برای عکاسی از سوژه های متحرک مناسب می باشد. در این مود ؛ همزمان با نیمه فشردن دکمه شاتر ؛ دوربین اولین نقطه قابل فوکوس بر روی سوژه ( متحرک) را تشخیص داده و تا زمانی که دکمه شاتر را به صورت نیمه فشرده نگه داشته باشید ؛ دوربین شما به صورت متوالی عمل فوکوس مجدد بر روی سوژه را تکرار می کند . در این شرایط ؛ حتی در صورت به حرکت در آمدن سوژه و تعقیب سوژه به وسیله دوربین ؛ همچنان محل تعیین شده در فوکوس قرار دارد .

استفاده از این مود برای عکاسی در سبک های ورزشی ؛ عکاسی کودک و هر یک از سوژه های پرتحرک دیگر قابل استفاده می شود .

مود فوکوس AF-A در دوربین نیکون

مود فوکوس AF-A حالتی ما بین دو مود قبلی است و در واقع نوعی حالت خودکار برای تنظیمات اتوفوکوس دوربین های نیکون به شمار می آید .

در صورتی که نسبت به ثابت بودن یا متحرک بودن سوژه خود اطمینان ندارید ؛ مود اتوفوکوس AF-A به شما کمک می کند .

در این مود تا زمانی که سوژه شما در وضعیت ثابت قرار دارد ؛ دوربین به صورت خودکار از حالت تک فوکوس af-s استفاده می نماید و به محض به حرکت در آمدن سوژه ؛ دوربین به صورت خودکار از حالت فوکوس AF-C برای تعقیب سوژه استفاده می کند .

مودهای ناحیه اتوفوکوس ( AF Area Modes )

دوربین های DSLR نیکون دارای سه مود برای تعیین ناحیه اتوفوکوس می باشند. با استفاده از این مود ها هر یک از موقعیت های مورد عکاسی را به خوبی می توان تحت پوشش قرار داد. به طور مختصر مود های ناحیه اتوفوکوس در دوربین های نیکون به شکل زیر می باشند :

Single Point AF, Dynamic Area AF و Auto Area AF

در شرایط وجود نور خوب و ثابت بودن سوژه شما ؛ گزینه Single Point AF به شما این اطمینان را می دهد که مهترین بخش سوژه در درون ترکیب بندی ؛ به طور کاملا شارپ در فوکوس قرار دارد .

در حالت Dynamic Area AF در دوربین های نیکون ( با توجه به مدل دوربین ) یکی از حالت های 9 یا 11 یا 21 یا 39 یا 51 نقطه فوکوس را مورد استفاده می توان قرار داد . در هر یک از این شرایط ؛ دوربین یکی از نقاط فوکوس را به عنوان اولین نقطه مورد انتخاب قرار داده و سپس سایر نقاط فوکوس به عنوان پشتیبان نقطه مرکزی ؛ وارد عمل می شوند و استفاده از این حالت ها برای عکاسی از سوژه های متحرک و در طول زمان فیلمبرداری برای به دست آوردن سوژه های کاملا شارپ موثر می باشد .

انتخاب حالت فوکوس 9 نقطه ای برای عکاسی از سوژه های دارای حرکت که جهت حرکت خود را تغییر می دهند مفید و موثر می باشد .

در زمان عکاسی از سوژه هایی که دارای کنتراست بسیار زیادی هستند ؛، گزینه های فوکوس 21 یا 51 نقطه ای ؛ مفید خواهد بود .

همچنین گزینه 51 نقطه ای برای تعقیب سوژه سه بعدی ؛ و استفاده از اطلاعات رنگی سوژه برای تعقیب بهتر سوژه های دارای حرکت موثر می باشد .

در مودهای ناحیه اتوفوکوس از اطلاعات رنگ برای حالت های تشخیص چهره استفاده می شود و به طور خاص در زمان عکاسی با نمای زنده ؛ این شیوه در به دست آوردن فوکوس دقیق بسیار موثر است .