نقد و بررسی دوربین نیکون D780

 

دوربین جدید نیکون Nikon D780 به عنوان جایگزین برای مدل قدیمی تر Nikon D750 در خط تولیئ محصولات نیکون قرار گرفته است . در درون بدنه این دوربین نیز از یک سنسور 24 مگاپیکسلی و سیستم اتوفوکوس 51 نقطه ای استفاده شده است اما با بررسی دقیق تر این دوربین نکات بیشتری را در رابطه با توانایی های این ماشین پیشرفته عکاسی می توان به دست آورد .

نمایندگی نیکون

بسیاری از جنبه های رفتاری دوربین نیکون Nikon D780 از قبیل اتوفوکوس ؛ عملکرد فیلمبرداری ؛ و عکاسی به صورت تایم لپس ؛ به میزان بسیار زیادی پیشرفت کرده است . اکنون بسیاری از ویژگی های دوربین نیکون Z6 را در درون بدنه یک دوربین DSLR می توان مشاهده نمود .

نمایندگی نیکون

ویژگی های اصلی دوربین نیکون Nikon D780 عبارتند از :

سنسور فول فریم 24.5MP BSI CMOS با توانایی تشخیص فاز مبتنی بر سنسور

قدرت عکاسی 7 فریم بر ثانیه ( 12 فریم بر ثانیه در مود شاتر الکترونیک 12 بیت )

توانایی فیلمبرداری با کیفیت UHD 4K تا 30p با استفاده از تمام سطح سنسور

ماژول اتوفوکوس 51 نقطه ای با پشتیبانی سنسور نورسنج 180,000 pixel RGB

اتوفوکوس PDAF 273 نقطه ای در حالت نمای زنده

صفحه ال سی دی لمسی 3.2", 2.36M-dot

دامنه شاتر  900 - 1/8000 sec

خروجی فیلمبرداری 10-bit بر بستر HDMI

قدرت باتری برای ثبت 2260 عکس در زمان عکاسی با ویزور

پشتیبانی از دو درگاه کارت حافظه UHS-II SD

پشتیبانی از سیستم های Snapbridge Bluetooth و Wi-Fi برای انتقال تصاویر و اتصال با دستگاه های هوشمند جانبی

دوربین نیکون Nikon D780 با قیمت 2799 دلار به همراه لنز کیت  AF-S 24-120mm F4G ED VR در بازار های جهانی ارایه می شود.

نمایندگی نیکون

بدنه و حمل و نقل :

شکل ظاهر و ویژگی های اصلی بدنه دوربین نیکون Nikon D780 در مقایسه با مدل قدیمی تر از آن تقریبا دست نخورده باقی مانده است .

 

برخی از ویژگی های اصلی بدنه این دوربین عبارتند از :

دکمه مخصوص تنظیمات AF-ON

صفحه ال سی دی لمسی بازشونده به سمت بالا

عدم وجود فلاش روی بدنه دوربین

عدم وجود اتصالات برای نصب گریپ و در دست گرفتن دوربین به صورت عمودی

قابلیت شارژ باتری با استفاده از درگاه USB-C

نمایندگی نیکون

در قسمت پشتی بدنه این دوربین یک دکمه مخصوص AF-ON تعبیه شده است و با استفاده از این امکان به انجام تنظیمات با استفاده از عملکردهای AFL/AEL نیازی نمی باشد. بر روی بدنه این دوربین ؛ سوئیچ تغییر وضعیت از حالت عکاسی به فیلمبرداری و دکمه تغییر به حالت نمای زنده در یک جانمایی جدید به محلی مشخص تر بر روی بدنه انتقال داده شده اند .

همچنین دکمه های مخصوص تنظیم ISO و مود های نورسنجی در محلی متفاوت از مدل های قدیمی تر قرار داده شده  و به سمت چپ صفحه نمایش دوربین انتقال داده شده اند .

 

صفحه ال سی دی لمسی :

بر روی بدنه این دوربین نیز از یک صفحه ال سی دی لمسی 2/3 اینچی استفاده شده است . این صفحه دارای قابلیت بازشونده به سمت بالا می باشد .

 

عدم وجود فلاش و لامپ AF روی بدنه دوربین

یکی از بزرگترین تغییرات به وجود آمده بر روی بدنه این دوربین ؛ حذف فلاش داخلی دوربین است . حذف فلاش از بدنه دوربین نیکون Nikon D780 موجب شده است تا این دوربین از حالت مهر و موم بدنه در برابر شرایط اقلیمی برخوردار باشد . اما در هر صورت در شرایط کم نور استفاده از یک فلش اسپیدلایت به همراه این دوربین ؛ به یک امر ضروری مبدل می شود .

 

طول عمر باتری

برای دوربین نیکون Nikon D780 از همان باتری EN-EL15b مشابه با باتری های دوربین های میرورلس سری Z استفاده شده است .

طول عمر باتری ای دوربین به گونه قابل ملاحظه ای بهبود یافته است و با استفاده از آن امکان ثبت 2260 شات عکس در هر مرتبه شارژ کامل و در زمان عکاسی با ویزور وجود دارد . در رابطه با طول عمر باتری در زمان عکاسی با نمای زنده ( Live View ) اطلاعاتی در دست نمی باشد .

نمایندگی دوربین نیکون

منو ها :

سیستم تنظیمات و منو های دوربین نیکون Nikon D780 به مقدار بسیار زیادی شبیه به سایر مدل های فول فریم ساخت نیکون است . حالت زبانه ها ؛ منو های داخلی و تنظیمات کلی دوربین ؛ به میزان زیادی به صورت دست نخورده باقی مانده است .

نمایندگی دوربین نیکون

Auto ISO

سیستم Auto ISO در دوربین های فول فریم نیکون عملکرد خارق العاده ای را ارایه می دهد و در این دوربین نیز مقدار های حداقل و حداکثر حساسیت ایزو ؛ به همراه پایین ترین مقدار سرعت شاتر به وسیله کاربر قابل تنظیم می باشد .

 

اتصال وایرلس

نرم افزار موبایلی نیکون موسوم به SnapBridge به طور مداوم در حال بهبود و پیشرفت قابلیت های خود می باشد . این نرم افزار به همراه قابلیت های اتصال موجود در درون دوربین به کاربران اجازه می دهد تا  قادر باشند که یک نسخه 2 مگاپیکسلی از تصاویر خود را به تلفن ها و سیستم های هوشمند انتقال دهند.

نمایندگی دوربین نیکون

کیفیت تصویر

کیفیت تصاویر ارایه شده از دوربین نیکون Nikon D780 را در حد عالی باید دانست . همچنین فایل های Raw به دست آمده با این دوربین نیز جزئیات بسیار زیادی را در درون خود جای می دهند و در کنترل نویز حاصل از ایزو ؛ عملکرد بسیار قابل قبولی را ارایه می دهند . همچنین تنظیمات و رنگ بندی تصاویر در فایل های JPEG نیز عملکرد مطلوبی دارند .

نمایندگی دوربین نیکون

عملکرد سیستم اتوفوکوس 

در طراحی و فناوری دوربین نیکون Nikon D780  از دو سیستم اتوفوکوس برای یک دوربین استفاده شده است . عملکرد سیستم اتوفوکوس در هر یک از حالت های عکاسی با ویزور و یا عکاسی با استفاده از نمای زنده ( Live View ) دارای سیستم های کاملا مجزا می باشند.

 

ویژگی های اصلی سیستم های اتوفوکوس در این دوربین عبارتند از :

راندمان عملکرد عالی در هر یک از حالت های عکاسی با ویزور یا نمای زنده

قابلیت تشخیص چهره سوژه در هر یک از حالت های عکاسی با ویزور و نمای زنده

تشخیص دقیق چشم سوژه در حالت عکاسی با نمای زنده

تفاوت مود های اتوفوکوس در هر یک از حالت های عکاسی با ویزور یا نمای زنده

کند بودن حالت تعقیب سوژه در زمان عکاسی نمای زنده در مقایسه با حالت عکاسی از ویزور

سطح پوشش گسترده تر نقاط اتوفوکوس در حالت عکاسی با نمای زنده

قدرت عکاسی متوالی 7 فریم بر ثانیه به همراه اتوفوکوس در حالت ویزور و 12 فریم بر ثانیه به همراه اتوفوکوس در حالت نمای زنده

عمق بافر گسترده به میزان 100 فریم بدون حالت کند شدن دوربین

نمایندگی دوربین نیکون

فیلمبرداری 

دوربین نیکون Nikon D780 یک سیستم کاملا پیشرفته و سازگار برای فیلمبرداری است که قادر به تولید فیلم هایی با کیفیت 4K و 1080  تا 120 فریم بر ثانیه می باشد . اتوفوکوس فیلمبرداری عملکرد مطلوبی ارایه داده و با توجه به عدم وجود سیستم تثبیت تصویر درون بدنه ؛ استابیلایزر الکترونیکی دوربین در زمان های عکاسی بر روی دست ؛ عملکرد قابل قبولی را ارایه می دهد . این دوربین قادر به انجام اتوفوکوس در طول زمان فیلمبرداری است و ویژگی تشخیص چهره آن در این حالت ؛ یک عملکرد کاملا موثر به شمار می آید. استابیلایزر الکترونیکی دوربین عملکرد قابل قبولی دارد اما در هر صورت در زمان استفاده از آن ضریب کراپ 1/1X را باید انتظار داشته باشیم .

برای ثبت تصاویر اسلوموشن از گزینه 1080/120p باید استفاده نمود و و خروجی ویدیو به رکوردر خارجی به صورت فوتیج های 10-bit Log امکان پذیر می باشد . همچنین وجود درگاه های جک هدفون و میکروفون نیز امکان صدا برداری مطلوب در طول زمان های فیلمبرداری را فراهم می آورد.

 

منابع :

نمایندگی دوربین نیکون

نمایندگی نیکون