روش استفاده از عمق میدان در عکاسی

عمق میدان چیست ؟

عمق میدان دید در عکس ؛ آن مقدار از جزئیات تصویر است که در کانون توجه دوربین قرار داشته و به وسیله بیننده به صورت کامل دیده می شود . در یک تصویر از یک منظره معمولی ؛ مقدار زیادی از جزئیات تا فواصل دور دست قابل مشاهده است و این نواحی از عکس توسط دوربین در فوکوس قرار داده شده و از سوی بیننده قابل تشخیص می باشند .

در یک عکس پرتره ؛ به طور معمول صورت فرد به طور کامل در فوکوس قرار گرفته و پس زمینه آن به شکل مات و محو دیده می شود . از فوکوس خارج شدن پس زمینه به بهتر دیده شدن سوژه در عکاسی پرتره کمک می کند .

نمایندگی نیکون - نمایندگی دوربین نیکون

توانایی عکاسی در تولید آثاری از این دست یک امر بسیار مهم به شمار می آید و به عکاس این امکان را می دهد تا یک عکس متوسط ​​و کسل کننده را به چیزی جذاب تر تبدیل کند.

در عکس منظره ذکر شده در قسمت  بالا , تصویر به دست آمده با دوربین دارای یک نقطه کانونی واضح و مشخص نیست. شما واقعاً مطمئن نیستید که عکاس هنگام گرفتن آن عکس به چه هدفی پرداخته و چه چیزی را در نظر داشته است. عکس های منظره با عمق میدان گسترده معمولا چنین کارکردی دارند و در آنها تلاش می شود تا  یک نمای گسترده و بسیار باز را از یک صحنه بزرگ ارائه دهند.

اما در عکاسی پرتره عملکرد بسیار متفاوتی وجود دارد . در این سبک از عکاسی جدا شدن سوژه ازمحیط شلوغ و  درهم و برهم پس زمینه یک هدف اصلی است. در این تصاویر ، سوژه اصلی تنها موضوعی است که می توانید روی آن تمرکز کنید ، بنابراین چشم شما مستقیم به سمت آن کشیده می شود. اگر از فاصله طولانی عکس بگیرید ، می توانید با استفاده از این تکنیک معروف به عمق میدان ، سوژه را از پس زمینه و پیش زمینه جدا نمایید .

نمایندگی نیکون - نمایندگی دوربین نیکون

کاری که ما می خواهیم انجام دهیم تمرکز روی سوژه اصلی در صحنه عکاسی است. منطقه ای که در کانون توجه قرار دارد ، "زمینه" در اصطلاح "عمق میدان" است.

عکاس قادر است تا با توجه به ذوق و خلاقیت خود , همه این را می توان دستکاری کند  تا متناسب با خلاقیت های خود  ؛ یک تصویر خاص را به وجود آورد .

 

چگونه می توانیم این حالت را به وجود آوریم؟

در زمان استفاده از دوربین های DSLR ؛ با استفاده از دو امکان می توان این حالت را به وجود آورد :

     1- فاصله کانونی لنزها

     2- تنظیمات دیافراگم

در برخی از مقاله های دیگر به جزئیات بیشتری درباره این دو تنظیمات اشاره نموده ایم  ، اما صرفاً فاصله کانونی یک لنز ، یکی از ویژگی های ساده ای است که در زمان کار کردن با لنز های زوم یا لنز های تله فتو به آسانی می توان به دست آورد .

دیافراگم لنز ؛ روزنه ای در درون بدنه لنز است که نور از درون آن عبور می کند و باز یا بسته شدن دریچه دیافراگم , حجم ورود نور به درون بدنه دوربین را تنظیم می کند .

 تنظیمات دیافراگم  با استفاده از  حرکت دادن حلقه دیافراگم روی بدنه لنز و یا با استفاده از تنظیمات داخلی دوربین قابل تغییر بوده و در واحدهای معروف به f-stop اندازه گیری می شود. مود اولویت دیافراگم در دوربین های عکاسی DSLR ؛ یک امکان ویژه است که به شما امکان می دهد تا کنترل دیافراگم را در دست گرفته و در مقابل تنظیمات سرعت شاتر را به دوربین بسپارید .

نمایندگی نیکون - نمایندگی دوربین نیکون

تنظیم دیافراگم

 

مهمترین مورد برای کنترل ، تنظیم دیافراگم است. هرچه دیافراگم مورد استفاده بزرگتر باشد ، دامنه عمق میدان کوچکتر است.

محاسبه عمق میدان

در زمان های قبل ؛ شرکت های سازنده لنز برخی از امکانات راهنما برای محاسبه عمق میدان در زمان عکاسی را نیز ارایه می دادند اما اکنون از این راهنما ها اثری نیست و  اگرشما دوست دارید جایگزینی برای آن علامت ها داشته باشید ، چیزی که به شما امکان می دهد تا به سرعت و به راحتی جلوه های مختلف فاصله کانونی و تنظیمات دیافراگم را ارزیابی کنید ، برخی از نرم افزارهای رایگان موجود در وب هستند.

اما نکته حایز اهمیت در اینجا آن است که شما باید نحوه کار با این تکنیک و چگونگی تأثیرگذاری آن بر عکسهای خود را فرا بگیرید. خوشبختانه عکاسی با دوربین های دیجیتال به شما این فرصت را می دهد تا بدون هیچ هزینه اضافی ؛ عکس های تمرینی بگیرید ؛ و نتیجه تمرین خود را بلافاصله در دوربین خود مشاهده کنید .

برای انجام یک تمرین ساده در رابطه با عمق میدان دید در عکس , به آسانی دوربین خود را بر روی حالت اولویت دیافراگم قرار دهید. این امر به شما امکان می دهد تنظیم دیافراگم را انتخاب کنید و دوربین سرعت شاتر را تغییر می دهد تا نوردهی به صورت صحیح و مناسب محاسبه شود .

برای آشنایی با مفهوم عمق میدان ؛ از هر سوژه سه عکس بگیرید و برای هر عکس از دیافراگم های متفاوت استفاده کنید . تنها لازم است تا محل دقیق نقطه فوکوس دوربین برای تمامی عکس ها را مشخص نمایید و تنظیمات مختلف دیافراگ برای مشاهده تاثیر آن در عمق میدان را به کار بگیرید.

 

اکنون می توانید عکس ها را روی رایانه خود بارگیری کرده و نتایج را با یکدیگر مقایسه کنید. در این حالت تاثیر تنظیمات دیافراگم بر عمق میدان دید در عکس را به خوبی مشاهده نموده و با آن آشنا خواهید شد .

 

نمایندگی نیکون

نمایندگی دوربین نیکون