رونمایی از لنز Nikon Z DX 12-28mm f/3.5-5.6 PZ VR

 

نیکون به تازگی آخرین لنز سری Z  (و اولین لنز اولترا واید وارد سری Z DX) خود را معرفی کرده است. نام این لنز Z 12-28mm f/3.5-5.6 PZ VR می‌باشد که در سپتامبر سال 2022 در پلن تولیدات لنز نیکون گنجانده شده بود.

در این مقاله آخرین اطلاعاتی که از این لنز به دستمان رسیده است می‌پردازیم.

این لنز اولترا واید با دامنه فوکوس 12 تا 28 میلی‌متر و دیافراگم f/3.5-5.6 به‌عنوان اولین لنز از سری DX در بازار معرفی شده است. همچنین این لنز با قابلیت پشتیبانی از VR (کاهش لرزش) و PZ (زوم قدرتمند) ارائه شده است ، وزن این لنز تنها ۲۴۰ گرم بوده و  دارای یک طراحی مدرن ، با عدسی‌های با کیفیت می‌باشد.

از Z 12-28mm f/3.5-5.6 PZ VR به عنوان یک لنز چندکاره معرفی شده است که از آن می‌توان برای عکاسی در سفر، پرتره، چشم انداز و ویدیو استفاده نمود.

این لنز از دو المان از جمله یک المان آسفریک و یک المان ED برای بهبود شفافیت و کاهش تداخل نوری استفاده می‌کند. همچنین پوشش نانوکریستال نیکون برای کاهش افت نوری و تداخل نوری در داخل لنز به‌کار رفته است.

نیکون Z 12-28mm f/3.5-5.6 PZ VR قرار است در تابستان سال 2023 به قیمت ۶۹۹ دلار عرضه شود.

 

لیست مشخصات لنز Z 12-28mm f/3.5-5.6 PZ VR

نام کامل: نیکون NIKKOR Z DX 12-28mm f/3.5-5.6 PZ VR

نوع مانت: مانت نیکون Z، فقط برای سنسورهای DX

فاصله کانونی: 28-12 میلیمتر (زوم 2.3 برابری)

زاویه دید (DX): 99 درجه تا 53 درجه

حداکثر دیافراگم: f/3.5 در 12 میلیمتر؛ f/5.6 در 28 میلیمتر

حداقل دیافراگم: f/16 در 12 میلیمتر؛ f/25 در 28 میلیمتر

تعداد پرده دیافراگم: ۷ عدد

اندازه فیلتر: ۶۷ میلیمتر

تعداد المان‌های لنز: ۱۲ عدد

تعداد گروه‌های لنز: ۱۱ گروه

عناصر ویژه: ۱ عدد آسفریکال و ۱ عدد شیشه ED

پوشش ARNEO: خیر

پوشش نانو کریستال: خیر

پوشش سوپر اینتگرال: خیر

پوشش فلورین: خیر

دیافراگم الکترونیکی: بله

کاهش لرزش: بله

فوکوس داخلی: بله

زوم داخلی: بله

حلقه‌های کنترل: حلقه فوکوس و حلقه زوم، هر دو به صورت الکترونیکی اتصال داده شده‌اند

موتور فوکوس: STM

حداقل فاصله فوکوس: ۰٫۱۹ متر (۷٫۵ اینچ)

بزرگنمایی حداکثر: ۰٫۲۱× (۱:۴٫۸)

جنس مونت: پلاستیک

ضد آب / گرد و غبار: بله

ابعاد (طول × قطر): ۶۴ × ۷۲ میلیمتر (۲٫۵ × ۲٫۸ اینچ)

وزن: ۲۰۵ گرم (۰٫۴۵ پوند)

قیمت پیشنهادی تولید کننده (MSRP): ۳۵۹٫۹۵ دلار

 

اینجا نمودار ساختار لنز و سپس تصویری از ضدآب بودن لنز آورده شده است.

"PZ" در نام لنز مخفف Power zoom  است. این لنز در واقع اولین لنز نیکون از سری Z است که از مکانیزم زوم پاور استفاده می کند و ممکن است این مورد یک ویژگی مجزا کننده‌ی این لنز از دیگر لنزهای سری Z باشد. به طور خلاصه، حلقه زوم به هیچ چیز مکانیکی وصل نیست ، همانند فوکوس توسط یک کابل، مستقیم به برد متصل گردیده و به عبارت دیگر عمل زوم در این لنز به طور کامل توسط یک قطعه‌ی الکترونیکی تنظیم می‌گردد.

زوم پاور در تئوری برخی مزایایی دارد، از جمله‌ی این مزایا می‌توان به بهبود در تنظیم سرعت زوم و کاهش هزینه‌های تولید لنز اشاره کرد.

نیکون همچنین این ویژگی را برای فیلمبرداران و عکاسان دوربین دیجیتال بسیار کاربردی و مطلوب می‌داند، که می‌توانند با استفاده از نرم افزار Snapbridge یا کنترل از راه دور توسط  بلوتوث ML-L7 نیکون، مکانیزم زوم را از راه دور فعال کنند.

علاوه بر این، می‌توانید سرعت مکانیزم زوم را از بسیار سریع (0.55 ثانیه) تا بسیار آهسته (36 ثانیه) تغییر دهید. سرعت آهسته‌تر می‌تواند برای ایجاد افکت‌های جالب در فیلم مفید باشد.

البته عموم عکاس‌ها ، طرفدار دکمه‌ها و دایره‌های مکانیکی هستند و با رابط‌های الکترونیکی چندان ارتباط برقرار نمی‌کنند ، قطعاً این تکنولوژی طرفداران خود را نیز خواهد داشت و شاید به مرور این قابلیت به روی بیشتر لنزهای تولیدی آینده نیکون نیز اعمال شود.

 اگر تاکنون تمایل داشته‌اید که لنز خود را از راه دور زوم کنید یا سرعت زوم را به دقت تعریف کنید، حالا فرصتتان فراهم شده است.

قبل از اعلام نیکون Z 12-28 میلی‌متر f/3.5-5.6 PZ VR، گزینه‌های اولترا واید برای دوربین‌های DX نیکون Z به صورت واضحی کم بود. برخی از عکاسان با استفاده از لنزهای F-mount، با آن سروکار داشتند، در حالی که دیگران از گزینه‌های شرکت‌های دیگری به غیر از شرکت نیکون استفاده می‌کردند، مانند برندهای Viltrox.

اکنون با تولید این لنز در صورتی که عملکرد لنز نیکون 28 - 12 میلیمتر  f/3.5-5.6 مناسب باشد - برای اکثر عکاسان DX نیکون Z، گزینه مطلوبی  خواهد بود.

با تولید لنز 28-12 میلی‌متر f/3.5-5.6 تعداد کل لنزهای DX نیکون در سری Z به تعداد چهار لنز رسید،

به عبارت دیگر این لنز  در کنار لنزهای  50-16 میلی‌متر f/3.5-6.3، 50-250 میلی‌متر f/4.5-5.6 و 140-18 میلی‌متر f/3.5-6.3 قرار گرفته است.

 همچنین، یک لنز 24 میلی‌متری DX نیز در بخش "لنزهای پرایم کامپکت" پلن آتی نیکون قرار دارد که البته هنوز معرفی نشده است.

با در نظر گرفتن لنزهای FX که با دوربین‌های DX سازگار هستند (مانند Z 40 میلی‌متر f/2 برای پرتره‌نگاری)، به نظر می‌رسد لنزهای نیکون Z DX برای اکثر ژانرهای  عکاسی کارآمد باشند. اما هنوز فضای کافی برای اضافه کردن لنزهای بیشتر وجود دارد.

ما چندین عکسِ نمونه،  از لنز  نیکون سری Z DX با رنج  12-28 میلی‌متر f/3.5-5.6 در شرایط مختلف برای به اشتراک گذاشتن با شما داریم:

 

 

 

 

 

 

عکس آخر قابل توجه است زیرا همراه با داده‌های کامل عکاسی است و ما نسخه با کیفیت بالای آن را داریم تا کیفیت و وضوح تصویر را نشان دهیم. در ادامه، یک برش 100 درصد از گوشه پایین-راست تصویر با رزولوشن کامل ،  نمایش داده شده است (یک بخش با 960 پیکسل عرض):

این وضوح برای یک لنز اولتراواید ارزان قیمت ، ویژگی قابل توجهی به نظر می‌آید - البته بدون شک، حسگر 20 مگاپیکسلی دوربین Z50 به اندازه حسگری که رزولوشنش بیشتر از 30 مگاپیکسل باشد نمی‌تواند این لنز را در زیر بار آزمایش کند.

 عملکرد در شرایط نوردهی مناسب  به نظر خوب است اما ما برای ارائه‌ی یک بررسی کامل و جامع، نیاز به تست این لنز در آزمایشگاه و همچنین در شرایط میدانی داریم، اما از آنچه که از این نمونه‌های عکس می‌توانیم دریابیم این است که به نظر نمی‌رسد با کار با این لنز از نظر قدرت رنگ و کیفیت تصویر مشکلی وجود باشد.

لنز نیکون Z DX 12-28 میلی‌متر f/3.5-5.6 PZ VR در ماه مه 2023 با قیمت پیشنهادی تولید کننده 359.95 دلار عرضه خواهد شد. لازم به ذکر است که سایت‌های زیادی هستند که این لنز را به صورت پیش فروش در لیست محصولات خود قرارداده‌اند.

ما انتظار نداریم این لنز به میزان سفارشی که برای برخی از لنزهای ویژه نیکون  با قیمت بالاتر و حجم پایین دیده شده است، مواجه باشد. با این حال، امروزه معمولاً توصیه می‌کنم که هر تجهیزی که شما را جذب می‌کند را از طریق سفارش پیش‌فروش انجام دهید، تا مشکلات عرضه را از بین ببرید.

ما از همین ابتدا انتظار پیش خرید بالایی از لنز را نداریم ، مثلاً انتظار نداریم این لنز هم تراز با لنزهای ویژه و مشهور نیکون فروش داشته باشد . اما پیشنهاد می‌کنیم با توجه به شرایط گمرکی و استراتژیکی که در حال حاضر داریم ، برای از میان برداشتن مشکلات حمل و نقل و ارسال ، اگر فکر می‌کنید که این لنز صد در صد به ارتقاء تجهیزات شما کمک می‌کند، آن را پیش‌خرید کنید.

 

تعمیرگاه مرکزی دوربین به عنوان نمایندگی بخش خدمات نیکون آمادگی خود را جهت ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات

در خصوص لنز NIKKOR Z DX 12-28mm f/3.5-5.6 PZ VR اعلام می‌دارد.