Nikon N-Log چیست و چه کاربردی دارد ؟

در زمان فیلمبرداری با دوربین نیکون ؛ اگر بتوان از امکاناتی شبیه به حالت تنظیم سبک تصویر در عکاسی استفاده نمود ؛ فیلم های به دست آمده با دوربین دارای حالتی از رنگ و نور پخته و پردازش شده خواهند بود . اما همیشه این واقعیت نیز وجود دارد که در طول زمان فیلمبرداری ؛ برای تنظیمات رنگ و نور ؛ کار چندان زیادی با یک دوربین نمی توان انجام داد .

اما در هر صورت بسیاری از افرادی که به تصویر برداری با دوربین های نیکون  می پردازند به این نکته نیز علاقه دارند که بدون نیاز به پردازش تصاویر در زمان ادیت ؛ فیلم های کاملا تنظیم شده ای را با استفاده از دوربین خود به دست بیاورند.

از سوی دیگر در صورتی که تمایل داشته باشید تا کنترل بیشتری بر حالت نوردهی و تنظیمات رنگ بر فیلم نهایی به دست آمده با دوربین داشته باشید ؛ استفاده از لاگ مخصوص دوربین های نیکون که با نام N-Log شناخته می شود ؛ احتمالا برای شما مفید خواهد بود .

نمایندگی دوربین نیکون

N-Log با فرمت 10-bit

تصویر برداری با استفاده از 10-bit NLog به شما این امکان را می دهد تا جزئیات تصویر در نواحی دارای هایلایت ( نور زیاد ) و سایه ها را به خوبی حفظ نمایید . همچنین با استفاده از این امکان دامنه افکت های موجود در طول زمان تنظیم حالت های رنگی تصویر ( Color Grading ) تا حد قابل توجهی افزایش می یابد . کمپانی نیکون یک 3D LUT را به وجود آورده است که با استفاده از آن شما می توانید بازتولید رنگ های تصویر را با دقت بسیار بالایی به دست آورید . همچنین با استفاده از این ویژگی ؛ دستیابی به دامنه دینامیکی به گستردگی 12 استاپ امکان پذیر گردیده و جزئیات تصویر در نواحی دارای سایه و هایلایت به خوبی ثبت می گردد .

 

LUT چیست ؟

LUT مخفف کلمه lookup table ، به آرایه ای از مقدارهای از پیش تعیین شده در اصلاح رنگ فیلم گفته می شود و وظیفه اصلی آن تعیین نقشه رنگ های موجود در فیلم اولیه و تبدیل آنها به خروجی رنگ دلخواه در تصویر نهایی می باشد.  فرایند اصلاح رنگ با جستجوی رنگهای ورودی و تعیین مقدار های RGB  جدید برای آنها انجام می شود و در نهایت تصویر پایانی با حالت رنگ دلخواه به وجود آورده می شود .برای اصلاح حالت های اشباع رنگ و مقدار قرمزی تصویر به یک 3D LUT نیاز است که در هر یک از حالت های  RGB تعریف شده در جدول رنگ ها به صورت مجزا قرار داده شده است .

نمایندگی دوربین نیکون

بدون توجه به اینکه آیا از یک Nikon 3D LUT استفاده می کنید یا هر نوع LUT دیگری را برای اصلاح رنگ تصویر خود بر میگزینید ؛ برای تدریج رنگ فیلم دوربین های نیکون به N-Log احتیاج خواهید داشت .

با استفاده از N-Log 3D LUT ساخته شده توسط نیکون ؛ شما تعداد 709 فضای رنگی را در اختیار خواهید داشت و با وجود این امکان ؛ مدت زمان بسیار کمتری را برای اصلاح رنگ در نرم افزار هایی همچون Adobe Premier Pro CC, Apple Final Cut Pro X یا Blackmagic Design DaVinci Resolve 15 نیاز خواهید داشت .

نمایندگی دوربین نیکون

کدامیک از دوربین های نیکون دارای N-Log هستند ؟

دوربین های فول فریم میرورلس Nikon Z 6  و Z 7 به همراه دوربین DSLR نیکون D780 به شما اجازه می دهند تا از 10 bit N-Log استفاده نموده و توانایی اصلاح رنگ بسیار دقیقی را در زمان کار با نرم افزار های ادیت فیلم برای شما به وجود می آورند .

همچنین در این دوربین ها یک گزینه کاربردی به نام View Assist وجود دارد که پیش نمایشی از حالت اصلاح رنگ انجام شده در درون دوربین را به شما نشان می دهد و بررسی حالت های فوکوس و نوردهی در طول زمان تصویر برداری را به میزان زیادی ساده تر می نمایند .

برای فیلمبرداری فوتیج ها با استفاده از N-Log تنها کافی است تا دوربین نیکون خود را به یک رکوردر دارای قابلیت پشتیبانی از فیلمبرداری 10-bit مثل Atomos Ninja V متصل نمایید و همواره به این نکته توجه داشته باشید که فیلم های ثبت شده با 10 bit N-Log در درون کارت حافظه دوربین قابل ذخیره سازی نمی باشند .

 

تهیه و ترجمه مطلب :  نمایندگی دوربین نیکون