نقد و بررسی اولیه دوربین نیکون Nikon Z6 II

دوربین نیکون Nikon Z6 II یک نسخه به روز رسانی شده از دوربین های 24 مگاپیکسلی فول فریم میرورلس در کمپانی نیکون است . در این نسخه به روز رسانی شده ؛ قدرت پردازش بیشتر به همراه بهبود سیستم اتوفوکوس و چند ویژگی دیگر موجب شده اند تا این دوربین ؛ دارای امکانات پیشرفته تری نسبت به مدل های قبل از خود باشد .

نمایندگی دوربین نیکون

ویژگی های اصلی دوربین نیکون Nikon Z6 II عبارتند از :

سنسور فول فریم 24مگاپیکسلی از نوع BSI CMOS

سرعت عکاسی متوالی تا 14 fps

فیلمبرداری UHD 4K با تمام سطح سنسور در 30p

فیلمبرداری UHD 60p با کراپ APS-C

دو درگاه کارت حافظه 1x CFexpress/XQD, 1x UHS-II SD

ویزور الکترونیکی با کیفیت 3.69M-dot

صفحه ال سی دی بازشونده لمسی با کیفیت 2.1M

درگاه USB-C با قابلیت شارژ باتری

طول عمر باتری برای 410 شات از طریق ال سی دی و 340 شات از طریق ویزور الکترونیکی

قابلیت اتصال با گریپ باتری

نمایندگی دوربین نیکون

دوربین نیکون Nikon Z6 II با همان قیمت مدل قبل از خود به فروش می رسد . قیمت بدنه این دوربین به صورت مجزا 1999 دلار و به همراه یک لنز Z 24-70mm F4 S با قیمت 2599 دلار در بازار های جهانی عرضه می شود .

 

اتوفوکوس

بنا بر اعلام کمپانی نیکون ؛ سیستم اتوفوکوس در دوربین نیکون Nikon Z6 II کاملا به روز رسانی شده و مطابق با استاندارد های روز دنیا می باشد. قابل توجه ترین ویژگی در سیستم اتوفوکوس این دوربین ؛ افزوده شدن قابلیت تشخیص چشم و چهره ( برای انسان و حیوان ) در ناحیه اتوفوکوس گسترده این دوربین است . پیش از این ؛ این ویژگی را تنها در حالت 'Auto' area AF  قابل استفاده می بود و این شرایطی بود که دوربین محل نقطه فوکوس را به صورت خودکار انتخاب می نمود . با افزوده شده این ویژگی به ناحیه اتوفوکوس گسترده ؛ اکنون کاربران دوربین نیکون Z6 II قادرند تا محل ناحیه قرار گیری چهره در درون کادر تصویر را برای دوربین به صورت دقیق مشخص نمایند و از این طریق انتخاب محل قرار گیری چهره افراد ؛ به صورت دستی و دلخواه امکان پذیر شده است .

انواع مختلفی از حالت های Wide Area AF با قابلیت تشخیص چشم/چهره برای انسان و حیوانات به فهرست مودهای اتوفوکوس قابل دستیابی در منو i این دوربین افزوده شده اند .

نمایندگی دوربین نیکون

همچنین بنا بر اعلام نمایندگی دوربین نیکون ؛ اکنون سیستم فوکوس این دوربین قادر است تا در شرایط کم نور تا –4.5EV با یک لنز F2.0 ، عملکرد خود را ارایه دهد .

 

نرخ سرعت عکاسی

حداکثر سرعت عکاسی متوالی در دوربین نیکون Nikon Z6 II برابر با 14 فریم بر ثانیه می باشد اما تنها در صورتی که از حالت اتوفوکوس تک نقطه ای و دامنه دینامیکی متوسط این دوربین استفاده کنید به سرعت عکاسی 12-bit Raw دست خواهید یافت . همچنین در صورت تمایل به انتخاب یک نقطه فوکوس یا حالت تعقیب سوژه سرعت عکاسی 12 فریم بر ثانیه را در اختیار خواهید داست .

نمایندگی دوربین نیکون

فیلمبرداری

دوربین نیکون Nikon Z6 II یک دوربین قدرتمند در زمینه فیلمبرداری به شمار می آید و با توانایی انجام فیلمبرداری با کیفیت UHD 4K 60p که از طریق یک به روز رسانی فریمور در فوریه 2021 به دست می آید ؛ به قدرت آن در زمینه فیلمبرداری به میزان بیشتری افزوده خواهد شد . فیلمبرداری با فریم ریت های بالاتر را با ضریب کراپ APS-C باید به دست آورد .همچنین در این دوربین ؛ تعداد گزینه های موجود برای خروجی ویدیو از دوربین افزایش یافته اند و اکنون این دوربین قادر است تا خروجی فوتیج های 10-bit HLG HDR را علاوه با N-Log ، در رکوردر های خارجی نیز ارایه نماید . با استفاده از یک سیستم تقویتی ( مشمول هزینه ) پخش زنده 4K Raw در حالت 12-bit line برای ارسال به رکوردر های خارجی نیز در دسترس قرار می گیرد .

 

ویزور

دوربین نیکون Nikon Z6 II دارای همان ویزور الکترونیکی OLED با کیفیت 3/68 میلیون نقطه مشابه با دوربین نیکون Z6 است . بنا بر اعلام نیکون ؛ تمامی قطعات اپتیکال و کوتینگ های مورد استفاده در ساخت این ویزور ؛ تماما طراحی Nikon بوده و در فناوری ساخت آن تلاش شده است تا زمان تاخیر تصویر و حالت سیاه شدن تصویر بین هر شات ؛ تا حد قابل توجهی کاهش داده شود.

نمایندگی دوربین نیکون

شکل ظاهر بدنه

شکل ظاهر بدنه در دوربین نیکون Nikon Z6 II به طور کلی شبیه به مدل قدیمی تر z6 است و این امر بدان معنا می باشد که حالت خوش دستی و انسجام کلی بدنه دوربین ؛ در این مدل نیز به خوبی حفظ شده است. جنس بدنه این دوربین ؛ از آلیاژ منیزیم است و حالت تعادل مطلوب میان جنس بدنه و خوش دستی و دوام کلی آن حفظ شده است .

نمایندگی دوربین نیکون

منو ها و رابط کاربری

سیستم منو و تنظیمات داخلی دوربین های نیکون در طول یک دهه گذشته تغییرات چندانی را مشاهده نکرده است و در این دوربین نیز از همان سیستم منو و تنظیمات مشابه با سایر دوربین های حرفه ای کمپانی نیکون استفاده شده است . اصلی ترین تغییر در منو تنظیمات این دوربین ؛ افزوده شدن Wide Area + face detect و Wide Area + animal detect در منو تنظیمات سریع 'i' می باشد . در این شرایط و بااستفاده از این امکانات تشخیص چهره و چشم سوژه برای سیستم اتوفوکوس دوربین را در سریعترین زمان ممکن می توان میسر نمود .

نمایندگی دوربین نیکون

باتری

در دوربین نیکون Nikon Z6 II از آخرین مدل باتری  های EN-EL15c می توان استفاده نمود که دارای ظرفیت 20 درصد بالاتر از مدل قدیمیتر 15b  می باشد . همچنین این دوربین دارای سازگاری با باتری های مدل EN-EL15 نیز می باشد اما بهترین علملکرد های خود را در زمان کار با باتری های جدیدتر ارایه می دهد . قابلیت شارژ باتری با استفاده از USB نیز تنها برای باتری های تایپ C امکان پذیر می باشد .

این دوربین قادر به ثبت 410 شات عکس در حالت LCD و قادر به ثبت 340 عکس در حالت ویزور ؛ برای هر بار شارژ کامل باتری است .

نمایندگی دوربین نیکون

نتیجه گیری

در سال 2020 ارایه یک دوربین با مشخصات و ویژگی های Nikon Z6 II چندان هیجان انگیز به شمار نمی آید اما در هر صورت هر قدمی که رو به جلو برداشته شود ؛ ارزشمند خواهد بود. قابلیت هایی همچون تقویت سیستم اتوفوکوس در Nikon Z6 II در مدل قدیمیتر Z6 نیز تا حدی قابل دستیابی می باشد . و ویژگی های پیشرفته فیلمبرداری در مدل جدید تر در مقایسه با رقیبان قدرتمند موجود در بازار چندان رقابتی به شمار نمی آیند . استفاده از پردازشگر های قدرتمند ؛ چندان به نیروی پردازش این دوربین اضافه نکرده است اما در هر صورت عمق بافر بیشتر و فیلمبرداری با 60p در این دوربین قابل دستیابی می باشند .