معرفی ویژگی لنز های ماکرو ساخت نیکون

 

عکاسی ماکرو یکی از جذابترین سبکهای عکاسی به شمار می آید  و به شما این امکان را می دهد تا جزئیات دقیق از سوژه های بسیار کوچکی را ارایه دهید که بدون وجود عکس های ماکرو ؛ مشاهده آنها با چشم غیر مسلح تقریبا امکان پذیر نمی باشد .

یک لنز ماکرو ؛ در حالت واقعی به شما این اجازه می دهد تا تصاویری با نسبت بازتولید 1:2 یا 1:1 را به وجود بیاورید که این میزان بزرگنمایی برابر با 1.2 اندازه سوژه  ؛ بدون نیاز به هرگونه تجهیزات اضافی می باشد .  همچنین بسیاری از لنز های ماکرو ساخت نیکون در نزدیکترین فاصله فوکوس دهی خود قادر به ارایه 3.2 تا 5X بزرگنمایی هستند که ابعاد کافی برای پرشدن کادر تصویر با سوژه را فراهم می آورد . لنز های ماکرو نیکون که اصطلاحا به نام Micro-NIKKOR نیز شناخته می شوند از شهرت نسبتا بالایی برخوردارند زیرا این لنز ها ؛ انعطاف پذیری و نسبت بازتولید بالایی را ارایه داده و با قیمت های مقرون به صرفه دارای کاربری نسبتا آسانی در طول زمان های عکاسی می باشند ..

 

لنز های ماکرو ساخت کمپانی نیکون در تمامی فواصل از نزدیکترین فاصله فوکوس دهی تا حالت فوکوس در بی نهایت ؛ همواره بهترین عملکرد خود را به صورت ثابت ارایه می دهند . به عنوان مثال یک لنز ماکرو AF-S Micro-NIKKOR 60mm f/2.8G قادر است تا نزدیکترین فاصله فوکوس دهی در 6 اینچ را به راحتی به وجود بیاورد .

 

این فاصله فوکوس دهی بسیار نزدیک یک فضای بسیار ایده آل است و به کاربران امکان می دهد تا هر یک از سوژه ها را با دقت و جزئیات بالا ؛ مورد ثبت قرار بدهند . لنز های مخصوص Micro-NIKKOR با ایجاد یک فاصله بسیار نزدیک با سوژه امکان پرکردن تمام کادر تصویر با سوژه را به وجود آورده و امکان ایجاد زوایای دید خلاقانه و هنرمندانه در عکاسی ماکرو را ایجاد می نمایند.

استفاده از یک لنز ماکرو با فاصله کانونی تله فتو کوتاه مثل 200mm Micro-NIKKOR به راحتی به شما اجازه می دهد تا نسبت بازتولید اندازه واقعی سوژه را بدون نیاز به نزدیکی بیش از اندازه نسبت به یک لنز ماکرو 60 میلیمتری ؛ به دست آورید و از این روی این لنز ها برای عکاسی ماکرو از حشرات و سایر سوژه هایی که امکان عکاسی از فاصله بسیار نزدیک را نمی دهند ؛ مناسب می باشند .

 

همچنین کمپانی نیکون دو سیستم اسپیدلایت کلوزآپ را نیز به وجود آورده است که برای عکاسی ماکرو ؛ سیستم نوردهی بسیار متناسبی را به وجود می آورند . سیستم های اسپیدلایت وایرلس کلوزآپ از نوع R1 با قابلیت i-TTL و سیستم اسپیلایت وایرلس کلوزآپ R1C1 با قابلیت iTTL به خوبی در این رابطه قابل استفاده هستند .

در بسیاری از مواقع برای عکاسی ماکرو با دوربین های DSLR به استفاده از سه پایه نیاز مبرمی وجود دارد . زیرا در زمان های عکاسی از فواصل بسیار نزدیک ؛ عمق میدان تصویر تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد و هرگونه لرزش دوربین موجب از دست رفتن نقطه فوکوس خواهد شد . برای کاهش نیاز به استفاده از سه پایه در حالت عکاسی  ماکرو ؛ لنز های ماکرو Micro-NIKKOR که دارای گزینه VR هستند را برگزینید . این لنز ها با قابلیت تثبیت تصویر تا حدود 4 استاپ سرعت شاتر ؛ به راحتی امکان ماکروگرافی با دوربین روی دست را به وجود می آورند.

 

همچنین به خاطر داشته باشید که لنز های Micro-NIKKOR با قابلیت بازتولید (1:1) غیر از ماکروگرافی برای مقاصد دیگری نیز قابل استفاده می باشند زیرا این لنز ها به عنوان لنز های پرایم با نسبت بزرگنمایی 1:1 برای عکاسی پرتره ؛ استفاده در حالت های فیلمبرداری و در فواصل کانونی کوتاهتر حتی برای عکاسی از بناها و فضای باز نیز مناسب می باشند.

 

فهرست لنز های ماکرو نیکون :

AF-S DX Micro-Nikkor 40mm f/2.8G

AF Micro-Nikkor 60mm f/2.8D

AF-S Micro-Nikkor 60mm f/2.8G ED

AF-S DX Micro-Nikkor 85mm f/3.5G ED VR

AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED

AF Micro-Nikkor 200mm f/4D IF-ED

PC-E Micro-Nikkor 45mm f/2.8D ED

PC-E Micro-Nikkor 85mm f/2.8D

Micro-Nikkor 55mm f/2.8

Micro-Nikkor 105mm f/2.8

 

 

تهیه و تنظیم : نمایندگی دوربین نیکون