آبیراهی کروماتیک در دوربین نیکون

آبیراهی کروماتیک پدیده ای است که در آن پرتوهای نور عبور کننده از عدسی های لنز با توجه به طول موج خود ، در نقطا مختلفی متمرکز می شوند . در لنز های نیکون ، دو نوع آبیراهی کروماتیک وجود دارند : آبیراهی کروماتیک محوری و آبیراهی کروماتیک جانبی

آبیراهی کروماتیک محوری نوعی تغییر در طول موج هر یک از پرتوهای نور است و آبیراهی کروماتیک یک گونه از بزرگنمایی رنگهای مختلف نور بر شمرده شده است که بیشتر  خود را در قسمتهای کناری تصویر نمایش می دهد .

نمایندگی دوربین نیکون در ایران

آبیراهی کروماتیک محوری ، منجر به تولید رنگ های محو و بلور شده در قسمت جلو یا پشت نقطه فوکوس می شود و این پدیده به سبب تفاوت های موجود در نقطه کانونی هر یک از رنگ های موجود در طیف نور اتفاق می افتد . این حالت به طور خاص در نواحی جانبی نقاط به شدت روشن یک تصویر ، به صورت مشخص تری نمایان می شود.  آبیراهی کروماتیک جانبی به نوعی کشیده رنگ است و بیشتر در قسمت لبه های تصویر می توان آنرا مشاهده نمود.

با به کارگیری برخی از شاخص های تغییر دهنده طول موج نور آبیراهی کروماتیک جانبی را تا حدی می توان کنترل نمود اما از نقطه نظر اپتیکال ، آنرا به طور کامل نمی توان از بین برد . علاوه بر رنگ های قرمز و رنگ مکمل آن ، یعنی صورتی ، رنگ های زرد و آبی نیز در نتیجه آبیراهی کروماتیک جانبی دچار کشیدگی می شوند . استفاده از عدسی های کم تراکم ED در کاهش آبیراهی کروماتیک جانبی ، موثر می تواند باشد .

در طراحی و ساختار داخلی دوربین های DSLR نیکون یک گزینه برای اصلاح خودکار آبیراهی کروماتیک جانبی در نظر گرفته شده است و در زمان ذخیره سازی تصویر در کارت حافظه دوربین ، این گزینه به مقدار زیادی حالتهای رنگی تخریب شده در اثر اعوجاج کروماتیک را اصلاح می نماید .

نمایندگی دوربین نیکون در ایران

از آنجا که آبیراهی کروماتیک به مقدار زیادی در زمان کار با دیافراگم های بسیار باز اتفاق می افتد ، استفاده از دیافراگم های بسته تر در طول زمان عکاسی یکی از روشهایی است که به کاربر اجازه میدهد تا تخریب های به وجود آمده در اثر آبیراهی کروماتیک را تا حدی کاهش دهد .

نزم افزار کامپیوتری Nikon Capture NX2 نیز دارای یک گزینه کاربردی برای اصلاح و یا از بین بردن حالتهای آبیراهی کروماتیک جانبی انواع لنز ها و دوربین های نیکون می باشد .

نمایندگی دوربین نیکون در ایران

در نرم افزار نیکون Nikon View NX اصلاح آبیراهی کروماتیک محوری بر روی فایل های ذخیره شده با فرمت JPG, TIFF و NEF قابل اعمال می باشد . نرم افزار Capture NX-D به کاربران اجازه می دهد تا ابیراهی رنگ جانبی و حالت های آبیراهی محوری را با استفاده از ابزار های موجود برای اصلاح عملکرد لنز و بدنه دوربین ، تا حدی بر طرف نمایند .

نرم افزار معروف ویرایش تصویر یعنی Adobe Photoshop نیز به کاربران این امکان را می دهد تا حالت های اعوجاج و آبیراهی ناشی از لنز را بر طرف نمایند .

 

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین - نمایندگی دوربین نیکون در ایران

 

لینک مفید : آشنایی با بخش تعمیر دوربین نیکون

آشنایی با بهترین دوربین های DSLR نیکون