عکاسی با فاصله دور از دوربین

 

گرفتن عکس بدون اینکه مجبور باشید تا دکمه شاتر دوربین را لمس کنید ، قطعا یکی از ویژگی های پیشرفته ای است که امروزه در دسترس ما قراردارد . در دوربین های مختلف کمپانی نیکون ، گزینه هایی برای عکاسی به صورت ریموت ، وایرلس و یا فعال کردن شاتر از فاصله دور از دوربین ؛ وجود دارد. به این حالت عکاسی به صورت ریموت گفته می شود .

گرفتن عکس بدون اینکه مجبور باشید تا دکمه شاتر دوربین را لمس کنید

برای فعال کردن شاتر دوربین چه راه هایی وجود دارند ؟

1 – فشردن دکمه شاتر

2 – استفاده از تایمر خودکار

3 – استفاده از کابل یا دکلانشور

4 – استفاده از ریموت کنترل های ML-L3 ( مادون قرمز )‌

5- استفاده از سیستم ریموت کنترل های وایرلس  با امواج رادیویی

6 – استفاده از وای فای داخلی دوربین

7- استفاده از ترانسمیتر های WT-4A, WT-5A, WT-6 در دوربینهای سازگار با آنها

نمایندگی دوربین نیکون

همانگونه که مشاهده می شود انواع روشهای مختلفی وجود دارند که با استفاده از آنها می توان از دوربین فاصله گرفت و در عین حال دکمه شاتر دوربین را فعال نمود . در این بخش ، برخی از روشهای عکاسی به صورت ریموت را مورد اشاره قرار می دهیم .

تنظیم تایمر خودکار :

استفاده از تایمر خودکار به شما اجازه می دهد تا یک زمان بندی خاص را برای فعال شدن شاتر دوربین مشخص نمایید. تایمر خودکار دوربین های نیکون در درون گزینه ای به نام Release Mode قرار داشته و به آسانی در درون منو تنظیمات قابل شناسایی می باشد . با تنظیم گزینه تایمر 10 ثانیه ، از زمان فعال شدن تایمر ، 10 ثانیه طول می کشد تا یک عکس گرفته شود. اگر تمایل دارید تا خود شما نیز در درون کادر تصویر قرار داشته باشید ، دوربین را روی سه پایه قرار داده و کادر بندی کنید . با فعال شدن تایمر 10 ثانیه ، شما زمان کافی خواهید داشت تا خود را در درون کادر تصویر و در مقابل دوربین خود قرار دهید .

 

ریموت کنترل مادون قرمز :

اما اگر تمایل ندارید تا خودتان نیز در درون کادر تصویر قرار داشته باشید ، راهکار های دیگری هم برای فعال کردن شاتر دوربین وجود دارند . ریموت کنترل های ML-L3 یا ML-3 از پرتوهای مادون قرمز برای فعال کردن شاتر دوربین استفاده می کنند . این ریموت کنترل ها تا فاصله 5 متری از دوربین ، قادر به فعال سازی شاتر آن می باشند . تنها کافی است از دوربین فاصله گرفته و ریموت کنترل را به سمت سنسور مادن قرمز دوربین بگیرید و دکمه آنرا فشار دهید .

 

استفاده از کابل مخصوص  :

دوربین را روی سه پایه قرار داده و کابل مخصوص MC-30A را به آن وصل کنید. استفاده از کابل یکی از روشهای مرسوم و قدیمی برای عکاسی از ستارگان و آسمان شب بوده است اما دوربین های نسل جدید نیکون دارای گزینه تایم لپس در منو تنظیمات خود می باشند که به شیوه ای مدرن تر ، عکس گرفتن در فواصل زمانی مشخص شده را امکان پذیر می نماید . کابل رها سازی شاتر به عکاس اجازه می دهد تا بدون لمس دوربین و به صورت فاصله دار از آن شاتر دوربین خود را فعال نموده وخطر لرزش دوربین در اثر فشردن دکمه شاتر را به حداقل کاهش دهد .

استفاده از گزینه های وایرلس :

در برخی از موقعیت های خاص ، عکاسان خبری نیاز دارند تا یک صحنه بسیار مهم و تکرار ناپذیر را از زوایای مختلف و با استفاده از چندین دوربین ثبت کنند. در موقعیت هایی از این دست ، ریموت کنترل های وایرلس از قبیل مدل های WR-R10 یا WR-T10 ، ابزار هایی بسیار مفید به شمار می آیند .

در این ریموت کنترل ها از امواج رادیویی به جای مادون قرمز برای فعال کردن شاتر دوربین استفاده می شود و از این جهت محدودیتی برای قرار گرفتن در زاویه مقابل و قابل دید دوربین وجود ندارد . همچنین برد مسافت این ریموت کنترل ها تا حد قابل ملاحظه ای بیشتر می باشد و حتی در یک فاصله 50 متری از دوربین ، شاتر آن را می توان فعال نمود. 

عکاسی وایرلس با تبلت یا تلفن هوشمند

یک گزینه دیگر در دوربین های پیشرفته نیکون وجود دارد که به عکاس اجازه می دهد تا تصاویر ثبت شده در دوربین را بلافاصله به شبکه های اجتماعی انتقال دهد . در دوربین های نیکون که با سیستم های وایرلس WU-1a یا WU-1b سازگار هستند ، شما می توانید دوربین را بر روی سه پایه قرار داده و با استفاده از دستگاه تلفن هوشمند یا تبلت شخصی خود ، آنرا کنترل کنید .

همچنین تعداد زیادی از دوربین های جدید نیکون وجود دارند که سیستم وای فای داخلی آنها با برنامه های WMU یا SnapBridge سازگار بوده و و به کاربران اجازه عکاسی و کنترل دوربین به صورت از راه دور را می دهند .

عکاسی و ارسال تصاویر به کامپیوتر

عکاسان حرفه ای که در سبک های پرتره و یا عکاسی از محصولات در استودیو کار می کنند تمایل دارند تا تصاویر ثبت شده با دوربین را در یک صفحه نمایش بزرگ و یا کامپیوتر مشاهده نمایند . انواع ترانسمیتر های وایرلس نیکون در مدل های WT-7A, WT-6A, WT-5A or WT-4A برای اینکار ساخته شده اند و اگر شما از یکی از مدل های نیکون D810, D800/D800E, D700 یا D7100 استفاده می کنید ، ترانسمیتر UT-1 اتصال Ethernet برای وصل شدن به یک سرور FTP را برای شما امکان پذیر می نماید .

 

تهیه و تنظیم : ایده ال دوربین - نمایندگی دوربین نیکون