چند نکته برای عکاسی از پروانه ها با دوربین نیکون

 

عکاسی از پروانه ها یک فعالیت هیجان انگیز است و تنها کاری که برای عکاسی از این سوژه ها باید انجام دهید این است که آنها را در میان گلها و گیاهان باغچه خود پیدا کنید. البته در دنیای عکاسی هیچ تکنیک خاص و ویژه ای برای عکاسی از پروانه ها به وجود نیامده است اما باید توجه داشته باشید که این حشرات کوچک و زیبا و دوست داشتنی ، دایما در حال باز و بسته کردن بالهای خود هستند. برای عکاسی از این سوژه ها ، یا باید یک نمای جانبی را انتخاب کنید و یا اینکه دقیقا از بالای سر آنها عکس بگیرید. عکس گرفتن از زاویه کناری ، در شرایطی که بالهای خود را به سمت بالا باز کرده اند یکی از جذابترین حالتهایی است که از پروانه ها می توان به دست آورد .

بسیاری از نکات مورد استفاده در عکاسی از حیات وحش در رابطه با پروانه ها نیز قابل استفاده می باشند اما در هر صورت به خاطر داشته باشید که پروانه ها موجوداتی بسیار آسیب پذیر هستند و در زمان عکاسی از آنها ، فاصله و نکات ایمنی را حتما باید رعایت نمایید .

نمایندگی دوربین نیکون - نمایندگی نیکون

بهترین زمان

برای عکاسی از پروانه ها ، نخستین ساعت های صبحگاهی و یا زمان های عصرگاهی را انتخاب نمایید . همچنین توجه داشته باشید که پروانه ها آفتاب گرفتن و استراحت در نور آفتاب را بسیار دوست دارند. بنابراین ، زمان استراحت آنها در پرتو نور آفتاب ، یکی از بهترین حالتها برای عکاسی را فراهم می آورد.

 

به سوژه نزدیک شوید .

استفاده از یک لنز با قابلیت ماکرو ، بهترین شرایط برای عکاسی از پروانه ها را فراهم می آورد. برای عکاسی از این حشرات باید به آنها بسیار نزدیک شوید و در این حالت یک لنز ماکرو ، عکاسی از فاصله بسیار نزدیک و دستیابی به یک تصویر بزرگنمایی شده را برای شما امکان پذیر می نماید . اگر از دوربین های Coolpix ساخت نیکون استفاده می کنید ، گزینه عکاسی ماکرو در آنها را فعال کنید تا قدرت نزدیک شدن به سوژه را در اختیار شما قرار دهند .

نمایندگی دوربین نیکون - نمایندگی نیکون

از حالت تله فتو لنز استفاده کنید .

اگر یک لنز ماکرو در اختیار ندارید ،‌از حالت تله فتو لنز زوم خود استفاده کنید . لنز را در حالت تله فتو قرار دهید و به سوژه تا حد امکان نزدیک شوید. در رابطه با نزدیک ترین فاصله فوکوس دهی لنز خود ، به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

 

در یک دوربین فول فریم از حالت DX استفاده کنید.

حتی در صورتی که یک لنز تله فتو ندارید ، با دوربین فول فریم خود از حالت DX استفاده کنید.  حالت DX دوربین ضریب کراپ 1.5x را روی تصاویر شمااعمال می نماید و در زمان ادیت در کامپیوتر هم ضریب کراپ بیشتری را می توانید به دست بیاورید .

نمایندگی دوربین نیکون - نمایندگی نیکون

از زاویه دید باز استفاده کنید .

بوکه ها ، نواحی نرم و خارج از فوکوس در پس زمینه سوژه هستند و در زمانی که از یک زاویه دید باز استفاده می کنید مقداری از بوکه ها را در پس زمینه سوژه خود می توانید به دست بیاورید. 

 

در ترکیب بندی دقت کنید .

ترکیب بندی یکی از اصول پایه عکاسی است و در رابطه با هر نوع سوژه ، اصول ترکیب بندی در عکاسی را باید رعایت نمود. عکاسی از پروانه ها نیز از همین قوانین پیروی می کند و هیچ تفاوتی وجود ندارد .

نمایندگی دوربین نیکون - نمایندگی نیکون

از قانون یک سوم استفاده کنید.

در زمان عکاسی با ویزور یا صفحه ال سی دی ،‌ سوژه خود را از مرکز تصویر خارج نموده و آنرا در یک سوم سمت راست یا چپ کادر بندی خود قرار دهید . در برخی از دوربین های نیکون یک گزینه در منو تنظیمات وجود دارد  که خطوط کادر بندی را روی صفحه ال سی دی فعال می نماید و به شما اجازه می دهد تا خطوط کادر بندی و نقاط طلایی تصویر را روی صفحه ال سی دی دوربین مشاهده نمایید.

 

به محل برخورد خطوط توجه کنید.

محل برخورد خطوط در قانون یک سوم به نقاط طلایی تصویر معروف هستند و تلاش کنید تا بهترین یا مهمترین بخش از سوژه خود را روی یکی از نقاط طلایی کادر بندی خود قرار دهید .

نمایندگی دوربین نیکون - نمایندگی نیکون

سوژه را درون کادر قرار داده و از لبه ها دور کنید .

در زمان عکاسی از پروانه ها ، فضاهای کادر بندی را رعایت کنید و فضای کافی را در کناره های کادر تصویر به وجود آورید .

 

به دنبال الگوها و بافت ها باشید .

سوژه هایی که دارای الگوهای تکرار شونده هستند حالتهای جذابی را در ترکیب عکس به وجود می آورند و پروانه ها با برخورداری از الگوهای تکرار شونده منظم ، از این لحاظ بسیار جذاب هستند. بافتها نیز با به وجود آوردن نظم و هارمونی در درون تصویر، نظم به خصوصی را به وجود می آورند.

 

خلاقیت داشته باشید .

عکاسی از پروانه ها با رنگ ها و محیط طبیعی آنها با استفاده از دوربین های نیکون به راحتی امکان پذیر می باشد. تنها کافی است تا از یکی از سبک تصویر های خلاقانه موجود در تنظیمات دوربین خود استفاده نمایید. دوربین خود را در وضعیت RAW + JPG قرار دهید و از این طریق هم در زمان عکاسی و هم در طول زمان ویرایش تصویر امکان اعمال انواع افکت های خلاقانه را در اختیار خواهید داشت .

 

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین - نمایندگی دوربین نیکون در ایران