نقد و بررسی دوربین نیکون Nijkon D5600

نقد و بررسی دوربین نیکون Nikon D5600

دوربین نیکون Nikon D5600 یک دوربین DSLR میان رده از کمپانی نیکون است و بنا بر اعلام نیکون ؛ بدنه این دوربین یکی از کوچکترین و کم حجم ترین دوربین ها در میان محصولات DSLR ساخت نیکون می باشد. این دوربین از قابلیت کاربری بسیار آسانی برخوردار است و این ویژگی با توجه به کاربران هدف در نظر گرفته شده برای آن کاملا مطلوب به نظر می رسد . این دوربین قادر است تا به آسانی سوژه را در فوکوس قرار داده و آنرا تعقیب نماید و همواره تصاویر با کیفیت را با استفاده از می توان به دست آورد .

نمایندگی نیکون - نمایندگی دوربین نیکون

ویژگی های اصلی دوربین نیکون Nikon D5600  عبارتند از :

سنسور 24MP APS-C CMOS

سیستم اتوفوکوس 39 نقطه ای با 9 نقطه کراس مرکزی

سنسور نورسنج 2,016-pixel RGB برای کمک به نورسنجی و اتوفوکوس تعقیب سوژه

سرعت عکاسی متوالی تا 5 فریم بر ثانیه

قابلیت اتصال با 'SnapBridge' Bluetooth/Wi-Fi

فیلمبرداری با کیفیت  1080/60p

قابلیت فیلمبرداری به صورت تایم لپس

نمایندگی نیکون - نمایندگی دوربین نیکون

اسنپ بریج

فناوری SnapBridge یک قابلیت اتصال مبتنی بر بلوتوث کم مصرف است که امکان اتصال و ارتباط دوربین با دستگاه های هوشمند جانبی ( موبایل – تبلت ) و امکان انتقال فایل ها و تصاویر را به وجود می آورد . اگر چه این دوربین از قابلیت اتصال با وای فای نیز برخوردار می باشد اما از این ویژگی تنها برای انتقال فایل های ویدیویی و استفاده از نمای زنده به صورت کنترل از راه دور ؛ استفاده می شود .

نمایندگی نیکون - نمایندگی دوربین نیکون

بدنه

بدنه دوربین نیکون Nikon D5600   شکلی همسان با دوربین قدیمی تر Nikon D5500 دارد اما در هر صورت ؛ بدنه این دوربین کوچکتر و کم حجم تر شده است . اما به رغم بدنه کوچک و کم حجم طراحی شده برای این دوربین ؛ صفحه ال سی دی لمسی آن دارای اندازه 2/3 اینچ می باشد که در مقایسه با بدنه کوچک یک صفحه کاملا بزرگ به نظر می رسد . بزرگتر بودن صفحه ال سی دی ؛ موجب کوچک شدن اندازه ویزور دوربین شده است و این ویزور با پوشش کادر 95 درصد دقت کافی در زمان عکاسی با ویزور را به وجود نمی آورد .

در طول چند سال گذشته کمپانی نیکون تلاش نموده است تا ویژگی های عکاسی و تصویر برداری با استفاده از حالت نمای زنده ( Live view ) را ارتقا ببخشد . و با تولید لنز های کیت AF-P سرعت دستیابی به اتوفوکوس در زمان استفاده از حالت نمای زنده ؛ تا حد زیادی ارتقا یافته است .

با توجه به تمامی شرایط و امکانات موجود برای دوربین نیکون Nikon D5600 باید چنین بیان نمود که این یک دوربین کوچک و کم حجم است که از قابلیت کاربری آسانی برخوردار بوده و برای استفاده به وسیله عکاسان مبتدی ؛ کاملا مناسب می باشد .

نمایندگی نیکون - نمایندگی دوربین نیکون

صفحه ال سی دی و دایل کنترل

در طراحی بدنه دوربین نیکون Nikon D5600 از تنها یک دایل کنترل استفاده شده است و همانند تمامی دوربین های سطح مبتدی برای کنترل حالت های نوردهی در این دوربین نیز از ترکیب دایل کنترل و برخی کلید های روی دوربین باید استفاده نمود . اما در هر صورت کاربران حرفه ای که تجربه کار با دوربین های حرفه ای ساخت نیکون را دارند به خوبی با کارکرد و عملکرد دایل کنترل دوم در این دوربین ها آشنایی دارند و از این روی ؛ کارکردن با تنها یک دایل کنترل برای کاربرات حرفه ای کمی دشوار خواهد بود .

اما در سمت مقابل صفحه ال سی دی باز شونده و لمسی این دوربین ؛ کنترل بسیاری از قابلیت ها و ویژگی های دوربین را با استفاده از این صفحه در اختیار کاربر قرار می دهد . با فشردن دکمه  i منو کنترل سریع دوربین نمایان می شود و بسیاری از تنظیمات مورد نیاز در زمان عکاسی را در یک صفحه آسان در اختیار کاربر قرار می دهد . در مقایسه با دوربین های قدیمیتر عملکرد صفحه کنترل سریع در دوربین نیکون Nikon D5600 بهبود های قابل ملاحظه ای را به نمایش می گذارد .

نمایندگی نیکون - نمایندگی دوربین نیکون

دامنه دینامیکی

دوربین نیکون Nikon D5600 از دامنه دینامیکی قابل قبولی برخوردار است و این بدان معنا می باشد که فایل های RAW به دست آمده با این دوربین از انعطاف پذیری کافی برای پردازش تعداد زیادی از تنالیته های رنگی برخوردار می باشند .

از سوی دیگر قرار گرفتن گزینه تنظیم 'Active D-Lighting' در این دوربین به آن معنا می باشد که در زمان کار با فایل های JPEG نیز جزئیات بسیار زیادی را می توان به دست آورد و در این شرایط این فایل ها نیز همانند فایل های RAW به مقدار زیادی قابل پردازش با استفاده از کامپیوتر می باشند .

نمایندگی نیکون - نمایندگی دوربین نیکون

عملکرد اتوفوکوس

سیستم اتوفوکوس به کار رفته برای دوربین نیکون Nikon D5600 همان سیستم قدیمی و آشنای موجود در سایر دوربین های سطح مبتدی نیکون است . اتوفوکوس این دوربین از نوع 39 نقطه ای است و نقاط فوکوس آن از پراکندگی قابل قبولی بر روی سطح کادر تصویر برخوردار می باشند . عملکرد سیستم اتوفوکوس به میزان زیادی مبتنی بر عملکرد سنسور نورسنج آن می باشد و در واقع قدرت تعقیب سوژه در سیستم اتوفوکوس Nikon D5600 برگرفته از عملکرد سنسور نورسنج آن است . این طراحی به دوربین کمک می کند تا سوژه دارای حرکت را به آسانی تشخیص داده و آنرا در قفل فوکوس قرار دهد .

نمایندگی نیکون - نمایندگی دوربین نیکون

نتیجه گیری :

دوربین نیکون D5600 یک دوربین پیشرفته و تمام عیار نیست اما بسیاری از ویژگی های کاربردی برای به دست آوردن تصاویر با کیفیت مطلوب در درون آن قرار داده شده اند . این دوربین از قابلیت کاربری بسیار آسانی برخوردار است و این ویژگی با توجه به کاربران هدف در نظر گرفته شده برای آن کاملا مطلوب به نظر می رسد . این دوربین قادر است تا به آسانی سوژه را در فوکوس قرار داده و آنرا تعقیب نماید و همواره تصاویر با کیفیت را با استفاده از می توان به دست آورد .

منابع :

نمایندگی نیکون