ویژگیهای جذاب دوربین نیکون Z 9 که به عکاسی در شب کمک می کند

 

دوربین جدید نیکون Z 9 دارای لیستی چشمگیر از ویژگی‌های پیشرفته و برتر  است که بدون توجه به ژانر عکاسی شما ، آن را بسیار جذاب می‌کند، اما گروهی از عکاسان که احتمالاً انتظار نداشتند چنین تعداد زیادی پیشرفت را ببینند، عکاسان نجومی یا Night Landscape بودند.

در این مقاله می‌خواهم روی پنج مورد از ویژگی‌هایی تمرکز کنم که بیشترین تأثیر را در هنگام عکاسی در شب به وجود می آورد .

 نیکون Z 9

دکمه های نورانی

زمانی که یک دوربین پیشرفته از نوع نیکون Z9 را در دست  می گیرید، یافتن محل تمام دکمه ها فقط بر حسب حدس و گمان کمی می تواند دشوار باشد،  و به خصوص اگر در یک هوای سرد کار می کنیدو دستکش بر دست دارید ، کار کردن با دکمه های دوربین برای شما سخت تر نیز خواهد شد .  بسیاری از دکمه‌های موجود بر روی بدنه دوربین نیکون  Z 9 نورانی هستند، بنابراین مهم نیست که محیط شما چقدر تاریک است، شما همچنان قادر خواهید بود تا به راحتی در همه دکمه‌ها و دایل های دوربین را در سریعترین زمان پیدا نموده و آنها را  حرکت دهید.

گزینه Starlight View

گزینه Starlight View

گزینه Starlight View را در منوی تنظیمات سفارشی این دوربین ، در زیر گروه تنظیمات  نمایشگر عکسبرداری، D9  مشاهده می شود . زمانی که این گزینه را در وضعیت فعال قرار می دهید ، Starlight View چند کار متفاوت انجام می دهد:

روشن کردن صفحه نمایش: قابل تشخیص ترین تفاوت زمانی که Starlight View روشن است این است که صفحه نمایش به میزان قابل توجهی روشن می شود. این تغییر در روشنایی تأثیری بر تصویر نهایی نخواهد داشت،  و این حالت صرفاً برای کمک به عکاسان در ثبت آسان‌تر تصاویر می باشد. یک مزیت افزوده خوب در این شرایط این است که حتی هنگام بزرگنمایی برای تأیید فوکوس، صفحه نمایش مقدار روشنایی افزایش یافته خود را حفظ می کند.

بهبود فوکوس خودکار در نور کم: Z 9 به طور معمول می تواند در شرایط کم نور تا -6.5 ev   ، فوکوس خودکار را کنترل کند، اما با روشن بودن Starlight View، قدرت فوکوس آن در شرایط کم نور به -8.5EV  ارتقا می یابد ، به این معنی که دوربین اکنون می تواند در صحنه هایی فوکوس کند که بسیاری از دوربین های دیگر قادر به انجام آن نمی باشند.

رنگ های نمایشگر گرم

رنگ های نمایشگر گرم

در شب، بسیاری از عکاسان با تجربه چراغ قوه یا چراغ قوه قرمز رنگ را با خود حمل می کنند تا دید در شب آنها را خراب نکنند. در طول زمان های عکاسی در شب معمولاً به محض اینکه به منوی دوربین یا نمایشگر EVF نگاه می‌کنید، به سرعت چشمان شما مجبور خواهند شد تا با وضعیت نمایشگر های دوربین سازگار شوند. اینجاست که رنگ‌های نمایشگر گرم وارد می‌شوند، زیرا به طور خاص برای حفظ سازگاری چشمان شما با تاریکی طراحی شده‌اند.

حالت 1: منوها، نمادهای اطراف صفحه نمایش EVF، پخش تصاویر و خود نمایشگر همگی با رنگ قرمز نشان داده می شوند.

حالت 2: تفاوت در اینجا این است که پخش تصاویر و نمایش صحنه شما به طور معمول نشان داده می شود تا بتوانید احساس بهتری نسبت به تصویر خود داشته باشید، اما همه منوها و نمادها همچنان با رنگ قرمز نشان داده می شوند.

قاب تصویر

این ویژگی آخر ماهیت ساده ای دارد، اما می تواند هنگام عکاسی از  سوژه های تاریک ، زمانی که می خواهید دقیقاً بدانید که لبه تصویر در برابر سیاهی EVF قرار دارد می تواند بسیار مفید باشد.

با روشن کردن گزینه Image Frame، یک حاشیه باریک به صورت برجسته نمایش داده می شود و محدودیت های تصویر شما را به شما نشان می دهد.

در حالی که دوربین نیکون Z 9 توسط عکاسان به دلیل سرعت بالا یا قابلیت های فوکوس خودکار پیشرفته اش می مورد ستایش قرار میگیرد، اما در هر صورت باید توجه داشته باشیم که این دوربین برای مخاطبان بسیار بیشتری طراحی شده است و دقت زیادی به کار گرفته شده است تا اطمینان حاصل شود که حتی عکاسان نجومی و عکاسان شب نیز مزایای عمده ای را در پرچمدار جدید دوربین های بدون آینه نیکون پیدا خواهند کرد.

 

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین - نمایندگی دوربین نیکون در ایران