نکاتی برای عکاسی از طلوع آفتاب با دوربین نیکون Z 9

 

برای شروع یک روز خوب در عکاسی هیچ راهی بهتر از عکاسی از خورشید در حالی که در بالای افق است وجود ندارد. ممکن است صبح خیلی زود باشد، و شما هنوز نیمه خواب باشید و منتظر باشید تا خورشید ظاهر شود، اما ثبت آن لحظات ارزشمند قبل و بعد از طلوع خورشید، بیدار شدن در ساعاتی غیرقابل تصور را برای شما فوق العاده ارزشمند می کند.

همانطور که دنیای اطراف شما به آرامی از خواب بیدار می شود، فقط شما هستید، مادر طبیعت و یک خط افق زیبا در مقابلتان قرار دارد و این در حالی است که  به همراه دوربین خود لذت عکاسی طلوع خورشید را تجربه می کنید.

3 نکته کلیدی عکاسی در طلوع خورشید

برای پیدا کردن بهترین مکان عکاسی از طلوع خورشید ، از قبل برنامه ریزی کنید و سعی کنید تا بهترین مکان عکاسی خود را از قبل شناسایی کرده باشید . این به شما این امکان را می دهد که به جای از دست دادن زمان گرانبها در راه رفتن به دنبال یک مکان عکس عالی، بر روی عکس گرفتن در طلوع خورشید تمرکز کنید.

    یک سه پایه ثابت و محکم و با کیفیت به همراه داشته باشید. شما در موقعیت‌های کم نور عکاسی خواهید کرد، بنابراین همراه داشتن سه پایه تقریباً به‌ویژه زمانی که از لحظات آرام قبل از طلوع خورشید عکس می‌گیرید ، همیشه ضروری است .

    از یک کنترل از راه دور، حالت تایمر دوربین یا برنامه SnapBridge برای رها کردن شاتر بدون لمس دوربین استفاده کنید تا هنگام گرفتن عکس، هر حرکتی را در دوربین خود به حداقل برسانید.

هنگامی که در شب یا در شرایط کم نور عکاسی می کنید، چشمان شما به مدتی نیاز دارند تا با تاریکی سازگار شوند. با نگاه کردن به منظره یاب یا صفحه LCD، گزینه‌های منوی روشن و اطلاعات نمایش داده می‌شود که می‌تواند مانعی در حفظ دید در شب شما باشد.

Nikon Z 9 دارای گزینه های منوی جدیدی است که در این مورد به شما کمک می کند.

رنگ های نمایشگر گرم:

Custom Setup > Shooting/Display > D10

 

حالت 1

کل صفحه، اطلاعات نمایشگر و گزینه های منو را قرمز می کند. برای لحظاتی که سوژه شما ممکن است نورهای روشن داشته باشد مفید است.

حالت 2

فقط اطلاعات نمایشگر را می چرخاند و گزینه های منو قرمز است و در  این حالت است که دوربین به شما اجازه می دهد صحنه را همانطور که هست ببینید. استفاده از این گزینه برای زمانی مفید است که صحنه شما حاوی نورهای روشن زیادی نباشد یا حاوی جزئیاتی باشد که می خواهید ببینید، مانند عکاسی نجومی.

 

روشنایی صفحه نمایش با رنگ گرم:

این به شما امکان می دهد تا روشنایی رنگ قرمز را تا 3 مرحله در هر طرف روشن یا تیره کنید.

 

نمای نور ستاره:

Custom Setting Menu > Shooting Display > D9

 

این گزینه صفحه نمایش Live View را روشن می کند و به شما امکان می دهد در تاریکی به راحتی عکاسی کنید . وقتی این تنظیم روشن است، تغییر تنظیمات دوربین نمایشگر Live View را تغییر نمی‌دهد.

روشن شدن دکمه های پشت دوربین

با قرار دادن دکمه پاور دوربین در وضعیت «چراغ » موجب روشن شدن و نوردار شدن تعدادی از دکمه های پشتی دوربین می شود. . از منو تنظیمات دوربین شما می توانید تعیین کنید که چه تعداد از دکمه های پشتی دوربین با این وضعیت نوردار باشند و پس از رها شدن سوئیچ، نور پس‌زمینه برای چند ثانیه روشن می‌ماند و به راحتی می‌توان در تاریکی پشت دوربین را مشاهده کرد.

 حالت دستکش:

Setup Menu > Touch Control > Glove Mode

 

در حالی که این گزینه به طور خاص مختص سناریوهای نور کم نیست، گزینه دیگری در Nikon Z 9 امکان ناوبری آسان‌تر در سیستم منو را زمانی که دستکش می‌پوشید، به وجود می آورد . این به ویژه هنگام عکاسی در ماه های سرد زمستان مفید است.به یاد داشته باشید زمانی که از آن استفاده نمی کنید آن را خاموش کنید زیرا به لمس دست های غیر دستکش بسیار حساس است.

افزایش سرعت شاتر:

 

Custom Settings Menu > Shooting/display > D5 Extended shutter speeds (M)

 

وقتی روی ON تنظیم می شود، این امکان را می دهد که سرعت شاتر بیش از 30 ثانیه هنگام تغییر سرعت شاتر در حالت M انتخاب شود.

اگر اغلب عکس‌هایی با نوردهی طولانی ایجاد می‌کنید، این یک گزینه مفید برای فعال نگه داشتن آن است. در این زمان‌ها قبل از طلوع خورشید، این گزینه به شما امکان می‌دهد به راحتی نوردهی‌های طولانی مدت یک دقیقه یا بیشتر ایجاد کنید که می‌تواند حالتی اثیری در عکس‌های شما ایجاد کند.

از حالت کج شدن صفحه LCD استفاده کنید

اغلب، اولین غریزه ما این است که دوربین خود را در سطح چشم قرار دهیم. در حالی که هیچ اشکالی در این وجود ندارد، سعی کنید زاویه دیدهای مختلف را آزمایش کنید. فقط کمی تغییر در موقعیت دوربین، تصویر حاصل را به طور قابل توجهی تغییر می دهد.

با آزمایش چشم اندازهای مختلف از صفحه نمایش LCD باز شونده دوربین نیکون Z 9 به نفع خود استفاده کنید. دوربین را روی زمین قرار دهید و صفحه LCD را به سمت بالا متمایل کنید تا بتوانید دقیقاً آنچه دوربین شما می بیند را ببینید.دوربین نیکون  Z 9 به شما امکان می دهد صفحه نمایش LCD را در جهت پرتره به سمت بالا متمایل کنید، که برای عکاسی پرتره با پرسپکتیو منحصر به فرد حیاتی است.

مهمتر از همه، فراموش نکنید که طلوع خورشید را با چشمان خود تماشا کنید - این تأثیر ماندگار باعث می شود که بخواهید بیشتر به آنجا برگردید. این زمان مورد علاقه من برای عکاسی است و امیدوارم موافق باشید: تجربه شگفتی های مادر طبیعت در حالی که شهر به آرامی درست جلوی چشمان شما بیدار می شود، همیشه ارزش بیداری زودهنگام را دارد!

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین - نمایندگی دوربین نیکون در ایران