مفهوم مود های اتوفوکوس در دوربین های نیکون سری Z

 

مفهوم مود های اتوفوکوس موجود در دوربین های فول فریم میرورلس نیکون  (Z) نسبت به آنچه پیش از این در دوربین های DSLR این کمپانی دیده بودیم ؛ متفاوت است . دلیل وجود این تفاوت در آن است که به طور معمول در دوربین های DSLR از یک ویزور اپتیکال و سیستم اتوفوکوس تشخیص فاز استفاده می شود . در این سیستم یک سنسور اتوفوکوس به صورت مجزا در درون بدنه دوربین کار گذاشته شده است .

نمایندگی نیکون - نمایندگی دوربین نیکون

دوربین های DSLR در زمان عکاسی با استفاده از نمای زنده ؛ از ویژگی تشخیص کنتراست مبتنی بر سنسور ثبت تصویر استفاده می نمایند . اما در دوربین های میرورلس فول فریم سری Z ؛ از قابلیت اتوفوکوس تشخیص فاز و به طور مستقیم از سنسور ثبت تصویر استفاده شده است .

دوربین نیکون Z7 دارای 493 نقطه اتوفوکوس است که از این تعداد 435 نقطه در طول زمان فیلمبرداری به کار گرفته می شوند .

در دوربین نیکون Z6 273 نقطه اتوفوکوس وجود دارند که از این تعداد ؛ 231 نقطه برای زمان فیلمبرداری استفاده می شوند .

​نمایندگی نیکون - نمایندگی دوربین نیکون

یکی دیگر از تفاوت های موجود در این سیستم ها آن است که مود های اتوفوکوس در دوربین های میرورلس نسبت به دوربین های DSLR کاملا متفاوت است . مود های ناحیه اتوفوکوس در دوربین های میرورلس فول فریم نیکون به صورت زیر  می باشند :

Pinpoint AF

از این مود برای عکاسی از سوژه های ثابت و فوکوس کردن بر یک نقطه خاص در درون کادر تصویر استفاده می شود.

Single Point AF (AF-S)

از این مود برای فوکوس بسیار دقیق بر سوژه های ثابت استفاده می شود .

Dynamic Area AF (AF-C)

از این مود بر فوکوس بر سوژه های دارای حرکت که محل دقیق آنها در درون کادر مشخص نیست ؛ استفاده می شود .

Wide Area AF (S)

برای عکاسی از سوژه های ثابت یا متحرک ؛ مناسب است . همچنین سوژه های متحرک که کادر بندی بر آنها به دشواری انجام می شود ، در این مود به راحتی در فوکوس قرار می گیرند . از این مود برای نواحی فوکوس بزرگتر از حالت اتوفوکوس نقطه ای استفاده کنید .

Wide Area AF (L)

برای عکاسی از سوژه های ثابت یا متحرک و سوژه های متحرک که در حالت تک نقطه به سختی فوکوس می شوند ؛ استفاده می گردد . ازاین مود برای نواحی بزرگتر از Wide Area AF (S) استفاده کنید .

Auto Area AF

( حالت تشخیص چهره غیر فعال است ) از این مود در زمانی استفاده می شود که چهره سوژه های ثابت یا متحرک در اولویت قرار ندارد .

Auto Area AF

( دارای حالت تعقیب سوژه ) برای عکاسی از سوژه های کاملا متحرک استفاده می شود . ( در عکاسی پرتره دارای حالت تشخیص چهره نیز  می باشد )

​نمایندگی نیکون - نمایندگی دوربین نیکون

در تمامی دوربین های نیکون از مود اتوفوکوس AF-S برای عکاسی از سوژه های ثابت و از مود اتوفوکوس AF-C برای عکاسی از سوژه های متحرک استفاده می شود . در زمان فیلمبرداری حالت های AF-F و MF قابل استفاده خواهند بود .

 

نمایندگی نیکون

نمایندگی دوربین نیکون