نقد و بررسی دوربین نیکون Nikon Z6

 

دوربین نیکون Nikon Z6 یکی از دو دوربین میرورلس فول فریم نیکون است که در سال 2018 از سوی این کمپانی معرفی گردید . این دوربین دارای شباهت بسیار زیادی با مدل پیشرفته تر Z7 است اما در هر صورت تفاوت های ساختاری زیادی میان این دو مدل وجود دارند. در درون بدنه این دوربین از یک سنسور 24 مگاپیکسلی ( در مقایسه با 46 مگاپیکسلی Z7 )  استفاده شده است و از سوی دیگر کمتر شدن تعداد نقاط اتوفوکوس تشخیص فاز ؛ به دلیل پایین تر بودن رزولوشن این سنسور به وجود آمده است .

دوربین نیکون Nikon Z6 به طور ویژه برای طیف متفاوتی از مخاطبان دوربین های نیکون طراحی شده است و در واقع کاربرانی که تمایل دارند تا اولین تجربیات کار با یک دوربین میرورلس فول فریم را به دست بیاورند ؛ به استفاده از این مدل تشویق می شوند.

به لحاظ ساختاری و رده بندی خط تولید ؛ دوربین نیکون Nikon Z6 را همردیف دوربین DSLR نیکون D750 باید دانست و در حالی که این دو دوربین دارای ساختار کاملا متفاوتی هستند ؛ اما عملکرد های نسبتا مشابهی را ارایه می دهند.

ویژگی های اصلی دوربین نیکون Nikon Z6 عبارتند از :

  • سنسور فول فریم 24.5MP از نوع BSI-CMOS
  • سیستم اتوفوکوس دوگانه 273 نقطه ای با قابلیت تشخیص فاز
  • سرعت عکاسی متوالی 12فریم بر ثانیه درهر دو فرمت Raw + JPEG
  • ویزور الکترونیکی OLED با کیفیت 3.69M نقطه
  • صفحه ال سی دی باز شونده لمسی با کیفیت 2.1M نقطه
  • صفحه نمایش فوقانی OLED
  • یک درگاه کارت حافظه XQD
  • قابلیت فیلمبرداری UHD 4K تا 30p
  • خروجی ویدیو 10-bit 4:2:2 N-Log از طریق HDMI
  • قابلیت پردازش ویدیو تا 100Mbps H.264 8-bit
  • سیستم SnapBridge Wi-Fi با استفاده از بلوتوث

 

ویژگی های جدید موجود در دوربین نیکون Nikon Z6

برخی از ویژگی های جدید که در طراحی و ساختار دوربین نیکون Nikon Z6 می توان مشاهده نمود به شرح زیر هستند :

  • سیستم مانت لنز کوتاهتر ؛ حجیم تر و جدید برای اتصال با انواع لنز های ساخت نیکون
  • سیستم استابیلایزر داخل بدنه و در تطابق کامل با عملکرد استابیلایزر لنز
  • پردازشگر پر قدرت که امکان فیلمبرداری 4K با استفاده از تمامی سطح سنسور را فراهم می آورد .
  • سرعت عکاسی متوالی تا 12 فریم بر ثانیه با عمق بافر محدود و زمان خوانش طولانی و قفل نوردهی با اولین شات
  • شاتر الکترونیک فعال بر روی پرده اول به صورت پیش فرض

مانت Z

برای این دوربین از لنز هایی با مانت Z باید استفاده نمود که گونه ای پیشرفته تر در مقایسه با مانت F نیکون به شمار می آید . این مانت دارای عمق کمتر و پهنای بیشتری است و فاصله فالانژ بک 6 میلیمتری میان این مانت و سنسور به معنای آن است که لنز به آسانی بر روی بدنه دوربین سوار می شود .

ترکیب عمق کوتاه و پهنای مانت 55 میلیمتری در طراحی این دوربین موجب شده است تا بتوان حجم نور نسبتا زیادی را بتوان به گوشه های سنسور رساند . بنا بر اعلام نیکون این حالت موجب می شود که بتوان از لنز هایی با دیافراگم F0.95 نیز بتوان با این دوربین بتوان استفاده کرد .

 

مودهای شاتر الکترونیک و شاتر الکترونیک پرده اول

دوربین های نیکون سری Z اولین محصولات کمپانی نیکون هستند که به صورت واقعی قادر به استفاده از شاتر بدون صدا می باشند . در برخی از مدل های نیکون از قبیل D5, D850 و D500 تنها در مود Live View قادر به استفاده از شاتر بدون صدا می باشند .

این دوربین دارای مود شاتر الکترونیک پرده اول است که در آن شروع نوردهی با استفاده از پرده اول به صورت الکترونیکی انجام شده و پایان حالت نوردهی با استفاده از پرده دوم شاتر به صورت مکانیکی صورت می پذیرد .با استفاده از این حالت کمترین طول زمان نوردهی در 2000/1 ثانیه و حداکثر ایزو تا 51200 قابل استفاده می باشد .

استابیلایزر داخل بدنه

دوربین نیکون Z6 دارای استابیلایزر 5 محور داخل بدنه است و در زمان استفاده به همراه لنز های مانت Z قدرت تثبیت تصویر به میزان 5 استاپ را فراهم می آورد .

 

پردازشگر

برای این دوربین از یک پردازشگر نوع Expeed 6 استفاده شده است که علاوه بر ارایه قدرت پردازش بیشتر ، برخی عملکردهای بیشتر را نیز دراین دوربین امکان پذیر نموده است . یکی از این عملکردهای جدید گزینه موسوم به 'Mid Range Sharpening' است  که در غالب گزینه های Picture Control JPEG افزوده شده است . این یک الگوریتم جدید است که با استفاده از آن حالت شارپ تر شدن لبه های تصویر بودن شارپ تر شدن قسمت های میانی آن ؛ به دست آورده می شود .

همچنین با استفاده  از گزینه 'diffraction compensation,' حالت شارپ تر شدن تصویر در برخی از دیافراگم های منتخب را برای جبران بلور شدن در اثر اعوجاج لنز را می توان به دست آورد .

شکل ظاهر و بدنه

دوربین نیکون Z6 از تمامی مشخصات ظاهری برای یک دوربین میرورلس خوش دست و راحت برخوردار است . این دوربین در درون دست کاملا راحت است و احساس خوبی را به وجود می آورد . تمامی کلید ها و کنترل ها به راحتی قابل تشخص هستند و کار کردن با آن تا حد زیادی ساده و آسان است . ویزور الکترونیکی بزرگ و شفاف با کیفیت یکی از اصلی ترین ویژگی های موجود در ساختار ظاهری این دوربین است . اما به هر روی استفاده از تنها یک درگاه کارت حافظه XQD ، یکی از نقاط ضعف برای این دوربین به شمار آورده می شود .

کیفیت تصویر

در تست های انجام شده برای عکاسی از بافت ها و رنگ های مختلف ؛ دوربین نیکون Z6 را یک دوربین سطح بالا نشان می دهد . کیفیت تصویر این دوربین در بالاترین سطح قرار داشته و حتی در حالت عکاسی با ایزو بالا ؛ هنوز نتایج مطلوبی را از آن می توان به دست آورد. دامنه دینامیکی این دوربین بر روی کاغذ خوب است اما درتست های جهان واقعی رگه رگه شدن الگو ها در نواحی کم عمق تصویر دیده می شود .

 

اتوفوکوس

این دوربین دارای یک سیستم اتوفوکوس دوگانه جدید است که از سرعت واکنش و دقت نسبتا زیادی برخوردار می باشد . به طور کلی در شرایط نور مطلوب ؛ عملکرد سیستم اتوفوکوس در سطح عالی قرار دارد ولی در هر صورت در شرایط کم نور نیز سیستم اتوفوکوس این دوربین ؛ عملکرد قابل قبولی را ارایه می دهد . سیستم تعقیب سوژه Nikon Z6 همان حالت 3D Tracking موجود در دوربین های DSLR است که از عملکرد چندان مطمئنی برخوردار نمی باشد . این دوربین قادر به تعقیب سوژه های نزدیک شونده و در حال حرکت است اما در هر صورت بهترین حالت عملکرد خود را در شرایط اتوفوکوس متوالی و انتخاب دستی ناحیه و مود اتوفوکوس ارایه می دهد . در مود اتوفوکوس ناحیه خودکار تعقیب سوژه و فوکوس مجدد بر آن در حالت تداخل با سوژه های دیگر به سختی قابل انجام می باشد اما درهر صورت حالت تشخیص چهره را حتی در شرایط نسبتا کم نور نیز به خوبی قابل انجام است .

 

فیلمبرداری

دوربین نیکون Z6 قادر به انجام فیلمبرداری 4K با استفاده از تمامی سطح سنسور خود است . همچنین این دوربین می توان خروجی ویدیو 10-bit 4:2:2 Log stream بر بستر HDMI یا حالت ضبط و خروجی همزمان را با سیگنال های non-Log 8-bit ارایه دهد . فوتیج های 1080 را در 120 fps می توان به دست آورد .

وجود تعداد زیادی از گزینه ها برای تنظیمات حالت فیلمبرداری ؛ Nikon Z6 را به یک دوربین مطلوب برای فیلمبرداری در سطوح نیمه حرفه ای مبدل می سازد . تمامی حالت های تنظیمات فیلمبرداری ؛ همان گزینه های موجود در زمان عکاسی هستند و این بدان معنا می تواند باشد که دوربین برای تنظیمات فیلمبرداری نیز از همان تنظیمات موجود در زمان عکاسی پیروی می کند .حالت های اتوفوکوس زمان فیلمبرداری نیز به طور مشخص گزینه های سنتی اتوفوکوس نیکون هستند با این تفاوت که در حالت استفاده از مود AF-F تمامی کنترل های اتوفوکوس در زمان فیلمبرداری را می توان به دوربین واگذار نمود .

 

برخی از گزینه های قابل تنظیم در زمان فیلمبرداری شامل فرمت فایل ، سبک تصویر ؛ حساسیت میکروفون ؛ میزان صدا هدفون و تایم کد می باشند .

 

نمایندگی دوربین نیکون

 

تعمیر دوربین نیکون