نکات عکاسی از شهاب سنگ ها در زمان شب

 

بدون شک ؛ آسمان شب پر از اجرام  , شهاب و ستاره و سیاره است و با کمی صبر و حوضله به همراه مقداری بی خوابی به شما کمک می کند تا برخی از بهترین تصاویر را از عکاسی آسمان شب به دست آورید .

 

یکی از جذاب ترین لحظه های عکاسی از اسمان شب , عکاسی از شهاب سنگ ها می باشد . شهاب سنگ ها , مجموعه ای از سنگ و یخ و گاز هستند که با سرعتی در حدود 2000 کیلومتر در ساعت از کنار زمین می گذرند و از این روی عکاسی از آنها به مقدار زیادی جذاب و چالش بر انگیز می باشد.

 

اگر چه به دست آوردن یک تصویر کامل و بدون نقص از شهاب سنگ ها به هیچ عنوان یک امر ساده و آسان نیست اما ما در اینجا نکاتی را مورد اشاره قرار می دهیم که به شما کمک می کنند تا تصاویر نمسبتا قابل قبولی را از آنها به دست آورید .

ابزار های مورد نیاز برای عکاسی از شهاب سنگ ها

برای عکاسی از شهاب سنگ ها به یک تلسکوپ بزرگ و فوق العاده نیازی نیست و بر خلاف تصور معمول ؛ به ابزار و تجهیزات نسبتا ساده ای برای این امر نیاز خواهید داشت . بعنوان مثال برای یک پروژه عکاسی از شهاب سنگ ها ؛ یک دوربین نیکون D850 به همراه لنز های 24-70mm f/2.8, 70-200mm f/2.8 و 200-500mm f/5.6. می توان استفاده نمود .

 

نکته اصلی در رابطه با انتخاب لنز ها آن است که در عکاسی از آسمان شب با موقعیت های بسیار کم نور مواجه هستیم و از این روی به یک لنز با دیافراگم نسبتا باز نیاز خواهیم داشت .

 

همچنین اگر چه شهاب سنگ ها توده هایی بسیار بزرگ به شمار می آیند اما در فاصله چند صد کیلومتری از جو زمین قرار دارند و ازاین روی استفاده از یک فاصله کانونی نسبتا بلند برای به دست آوردن مقداری از جزئیات ؛ ضروری خواهد بود .

در رابطه با بدنه دوربین ؛ انواع مختلف مدل های دوربین نیکون از نیکون Z 50 تا دوربین نیکون Z 7 و یا نیکون D850 را می توان استفاده نمود . نکته اصلی در آن است که دوربین های کراپ سنسور نیز می توانند در به دست آوردن مقدار بیشتری از جزئیات موثر باشند و اگر شما در حال استفاده از یک دوربین فول فریم هستید ؛ با به کار گیری تنظیمات  DX Crop mode می توانید 1.5x بیشتر به فاصله کانونی لنز خود بیفزایید

در این شرایط یک لنز 500 میلیمتری فاصله کانونی 750 میلیمتر را در اختیار شما قرار می دهد .

برای حفظ دوربین در یک وضعیت کاملا ثابت ؛ استفاده از سه پایه و ریموت دوربین توصیه می شود .

 

روش پیدا کردن یک شهاب سنگ در آسمان

برای پیدا کردن شهاب سنگ ها از منابع مختلفی می توان استفاده نمود . برخی از سایت ها و اپلیکیشن ها وجود دارند که در پیدا کردن شهاب سنگ های عبور کننده از کنار زمین  ؛ به شما کمک می کنند ..

 

در مرحله اول شما باید اطمینان حاصل کنید که از الودگی های نوری موجود در اطراف شهر ها و سکونت گاه ها ؛ فاصله گرفته  اید . برای این منظور توصیه می شود تا حداقل 30 کیلومتر از شهر ها فاصله بگیرید

 

قبل از شروع عکاسی ؛ چشم های خود را به تاریکی و محیط تاریک عادت دهید . این تمرین باعث می شود تا به سرعت اجرام موجود در آسمان را شناسایی کنید .

 

پیش زمینه و ترکیب بندی

در رابطه با ترکیب بندی توصیه می شود تا مقداری پیش زمینه برای سوژه خود قرار دهید . این کار موجب می شود تا بتوان شاخص ها و معیار های اندازه گیری را در درون کادر تصویر قرار داد و در عین حال به شما اجازه می دهد تا چشم مخاطب خود را به سمت سوژه هدایت نمایید .

 

تنظیمات دوربین

در هر یک از شرایط ؛ تنظیمات متفاوتی را برای دوربین می توان در نظر گرفت اما در هر صورت ؛ از این موارد به عنوان یک راهنما می توان استفاده نمود .

 

دیافراگم :

به دلیل کاهش شدید نور در زمان عکاسی در شب ؛ به یک دیافراگم نسبتا باز برای جذب نور بیشتر از محیط نیاز خواهید داشت . به طور معمول دیافراگم f/2.8 توصیه می شود اما در هر صورت دیافراگم f/5.6 نیز قابل استفاده خواهد بود .

حساسیت ( ایزو ) :

برای تنظیم حساسیت ایزو سه عامل را باید در نظر گرفت .

زمان شب , مقدار آلودگی نوری ؛ میزان روشنایی شهاب سنگ

زمانی که شهاب سنگ پدیدار می شود ؛ از مقدار روشنایی لازم برای دیده شدن با چشم برخوردار است اما در هر صورت برای ثبت روشنایی آن به تنظیم حساسیت دوربین در محدوده ISO 250  تا ISO 2500 نیاز خواهید داشت. در زمان های نزدیک به طلوع آفتاب از ایزو کمتر می توان استفاده کرد اما در شرایط عکاسی بعد از نیمه شب ,حساسیت بالا را نیاز خواهید داشت.

 

سرعت شاتر :

با توجه به حرکت کره زمین و همچنین با توجه به شتاب و حرکت شهاب سنگ در کنار زمین , برای فریز کردن و ثابت نگه داشتن تمامی حرکت ها به یک سرعت شاتر سریع تا حدود 1/1000 ثانیه نیاز خواهید داشت .

فوکوس :

در اینجا باید از فوکوس دستی استفاده شود . دوربین را در وضعیت نمای زنده ( لایو ویو ) قرار داده و از قابلیت زوم دیجیتال دوربین برای پیدا کردن ناحیه مورد عکاسی استفاده کنید . فوکوس را تا جایی تنظیم کنید که سوژه شما کاملا شارپ دیده شود.

نکته : استابیلایزر لنز خود را خاموش کنید . در زمان قرار دادن دوربین بر روی سه پایه , سیستم تثبیت تصویر لنز خود را خاموش کنید تا تصاویر شارپتری را به دست آورید .

همچنین برای تثبیت بیشتر دوربین ؛ از ریموت کنترل برای رها سازی شاتر استفاده نمایید .

 

نمایندگی دوربین نیکون