کارت حافظه XQD چیست و چرا باید از آن استفاده نمود ؟

حافظه XQD نوعی کارت حافظه جدید است که به طور خاص به عنوان یک جایگزین برای حافظه های CF طراحی شده است . کمپانی نیکون برای نخستین بار از کارت حافظه XQD در ساختار دوربین های D4 و D4s و سپس در دوربین های نیکون D500, D850 و سپس در Z7 , Z6 استفاده نمود .

کارت حافظه XQD مشخصا یک کارت حافظه بسیار پر سرعت است و به کاربران اجازه می دهد تا از حداکثر سرعت عکاسی و تصویر برداری دوربین های مدرن و پیشرفته نیکون استفاده نمایند .

نمایندگی نیکون - نمایندگی دوربین نیکون

به عنوان مثال دوربین نیکون D4S قادر به ثبت 11 فریم درهر ثانیه است و در یک مرتبه فشردن دکمه شاتر در حالت عکاسی متوالی قادر به ثبت 67 فایل NEF غیر فشرده و یا 200 فایل JPEG می باشد.

دوربین نیکون D5 با استفاده از حافظه XQD قادر به ثبت 200 شات 12-bit در فرمت غیر فشرده JPEG/Fine/Large یا 14-bit فشرده است .

از جمله اصلی ترین مزیت های موجود در یک کارت حافظه XQD به دو مورد می توان اشاره نمود.

1- سرعت خواندن و نوشتن فوق العاده بالا

2 – ظرفیت ذخیره سازی نسبتا بالا

اولین نمونه ها از کارت حافظه XQD با سرعت خواندن و نوشتن 125 MB/s ارایه شده اند و نمونه هایی که در آینده نزدیک عرضه خواهند شد به سرعتی در حدود 500 MB/s  و یا بالاتر از آن دست خواهند یافت . همچنین حداکثر ظرفیت ذخیره سازی برای این کارت ها حدود 2 TB بیان شده است .

نمایندگی نیکون - نمایندگی دوربین نیکون

برای عکاسان شاغل در بخش های عکاسی ورزشی ؛ اکشن و خبری و آن دسته از افرادی که به فیلمبرداری کیفیت بالا از صحنه های پر تحرک علاقه دارند ؛ در اختیار داشتن یک کارت حافظه ظرفیت بالا و سازگار با دوربین های جدید , اهمیت فوق العاده زیادی دارد .

کارت های حافظه CF سرعت مشخص و ظرفیت نسبتا محدودی دارند و در زمان های عکاسی با فرمت RAW و سرعت بسیار بالا و یا در زمان فیلمبرداری با کیفیت 4K وبالاتر از آن ، قابلیت چندانی ندارند .

با سریعتر شدن حالت های عکاسی متوالی در دوربین های پیشرفته امروزی و همچنین با افزایش ظرفیت و زمان تصویر برداری با کیفیت بسیار بالا در دوربین های میرورلس و DSLR کارت های حافظه نیز باید محدودیت های گذشته خود را کنار گذارده و به سرعت و ظرفیت های جدید  مطابق با نیاز های روز دست پیدا کنند .

نمایندگی نیکون - نمایندگی دوربین نیکون

کارتهای حافظه  CF  در نهایت قادر به ایجاد سرعت خواندن و نوشتن ن 167 مگابایت در ثانیه هستند. اما فرمت کارت رسانه ای XQD که از رابط PCI Express استفاده می کند  ، از لحاظ تئوری قادر به ارائه سرعت خواندن و نوشتن 5 گیگابایت در ثانیه خواهند بود. (کارت های حافظه  جدید سری G XQD دارای سازگاری  با XQD Format Version 2 بوده و در درون آنها ، هر دو رابط PCI Express Gen. 2 و USB 3.0 در یک کنترلر تازه توسعه یافته برای  ارایه عملکرد های سرعت  بالا ؛  پشتیبانی می شوند.)

 

در حال حاضر ، شرکت های سونی و Lexar تنها تولید کننده کارت های XQD هستند. کارت های XQD سری G سونی سرعت خواندن 400 مگابایت در ثانیه * و سرعت نوشتن  350 مگابیت در ثانیه را ارایه می دهند که  که سه برابر سریعتر از کارتهای سری NQ X  می باشد .

 

نمایندگی نیکون

 

نمایندگی دوربین نیکون