نقد و بررسی دوربین نیکون Nikon Z50

 

دوربین نیکون Nikon Z50 یک دوربین میرورلس  با سنسور کراپ است و نخستین محصول کمپانی نیکون در رده میرورلس با سنسور های APS-C به شمار می آید که برای مانت Z طراحی شده است . در درون بدنه این دوربین یک سنسور 5/29 مگاپیکسلی قرار داده شده است و بنا بر اعلام نمایندگی دوربین نیکون ؛ هدف از طراحی این دوربین ؛ استفاده آن از سوی کسانی بوده است که به انجام عکاسی به صورت حرفه ای علاقه ای ندارند.

ویژگی های اصلی دوربین نیکون Nikon Z50 عبارتند از

سنسور 20.9MP CMOS

دو دایل کنترل

سرعت عکاسی متوالی تا 11 فریم بر ثانیه به همراه قفل نورسنجی و قفل اتوفوکوس و سرعت 5 فریم بر ثانیه در حالت نمای زنده

ویزور الکترونیکی OLED با کیفیت 36/2 میلیون نقطه

صفحه ال سی دی لمسی با قابلیت بازشوندگی به سمت بالا و پایین

قابلیت اتصال وای فای از طریق بلوتوث

شکل ظاهر و طراحی بدنه :

دوربین نیکون Z50 به مقدار زیادی شبیه به دوربین های میرورلس پیشرفته همچون Z7, Z6 طراحی شده است و با برخورداری از یک ویزور دایمی بزرگ و گریپ خوش دست ؛ حالتی شبیه به دوربین های DSLR را تداعی می سازد .

در رابطه با ویژگی های اصلی بدنه و طراحی شکل ظاهری این دوربین ؛ نکات زیر را می توان بیان نمود :

طراحی بدنه زیبا و خوش دست

دو دایل کنترل برای در اختیار گرفتن تنظیمات دوربین

برخورداری از حالت مهر و موم بدنه در برابر شرایط اقلیمی

عدم برخورداری از ویژگی های صفحه لمسی برای کنترل حالت های اتوفوکوس

برخورداری از فلاش داخلی دوربین

برخورداری از درگاه ورودی میکروفون ؛ بدون ورودی هدفون

عمر باتری نسبتا مطلوب

ویزور الکترونیکی

برای دوربین نیکون Z50 از یک ویزور الکترونیکی OLED با کیفیت 36/2 میلیون نقطه استفاده شده است . البته این بهترین و بزرگترین ویزور الکترونیکی برای یک دوربین میرورلس نیست اما در هر صورت آنرا یک ویزور استاندارد برای این دوربین می توان به شمار آورد . کمپانی نیکون بر این نکته تاکید می کند که عناصر اپتیکال به کار رفته در این ویزور به گونه ای طراحی شده اند تا دید کافی از صحنه های مورد عکاسی را فراهم آورده و در عین حال عاری از اعوجاج بوده و بزرگنمایی منطقی به میزان 1.02x از کادر صحنه را ارایه نماید .

صفحه ال سی دی باز شونده لمسی

صفحه ال سی دی 2/3 اینچی این دوربین دارای قابلیت کنترل لمسی بوده و به سمت بیرون کشیده می شود . همچنین این صفحه دارای قابلیت چرخش 90 درجه به سمت بالا و 180 درجه به سمت پایین می باشد و در این شرایط برای تهیه عکس و فیلم سلفی از سوی بلاگر ها و محتوانویسان اینترنتی بسیار مورد استقبال قرار می گیرد . بسیاری از منو ها و تنظیمات داخلی این دوربین با استفاده از حالت لمسی صفحه نمایش قابل کنترل می باشند و از این روی , قابلیت کاربری آسانی را در اختیار افراد قرار می دهد .

درگاه ها و اتصالات

برای دوربین نیکون Z50  یک درگاه micro HDMI برای خروجی تصویر به صفحه نمایش ؛ یک ترمنیال میکروفون و یک درگاه سوکت USB در نظر گرفته شده است . درگاه USB این دوربین از نوع v2.0 micro-B می باشد که از آن برای شارژ باتری دوربین با استفاده از یو اس بی نیز می توان استفاده نمود.

فلاش داخلی دوربین

دوربین نیکون Z50 اولین دوربین دارای مانت Z است که به فلاش داخلی مجهز شده است و بنا بر اعلام نمایندگی دوربین نیکون به دلیل قرار گیری مکانیسم فلاش بازشونده در بالای بدنه این دوربین؛ امکان مهر و موم کامل بدنه در برابر شرایط اقلیمی وجود نداشته است .

رابط کاربری

سیستم منو و تنظیمات داخلی دوربین نیکون Nikon Z50 همان سیستم موجود در سایر مدل های سری Z از کمپانی نیکون است و این امر بدان معنا می باشد که تعداد زیادی از گزینه ها را در درون منو های این دوربین می توان مشاهده نمود که در دسته بندی های منطقی جای گذاری شده  اند . همانند سایر دوربین های نسل جدید نیکون ؛ Z50 نیز امکان ساخت منو های شخصی را برای کاربر فراهم آورده و پرکاربرد ترین تنظیمات در طول زمان عکاسی را به صورت سلیقه ای می توان در یک منو جداگانه قرار داد .

سیستم اتوفوکوس

در مود 'Auto Area AF' ؛ این دوربین ؛ نزدیک ترین سوژه نسبت به دوربین را انتخاب نموده و آنرا در فوکوس قرار می دهد . اما در هر شرایط با استفاده از قابلیت لمسی صفحه نمایش ؛ هر یک از سوژه های موجود در درون کادر را می توان انتخاب نموده و با فشار دادن دکمه Ok حالت تعقیب سوژه را می توان فعال نمود . فشردن مجدد دکمه OK موجب می شود تا نقطه اتوفوکوس به سمت مرکز کادر تصویر بازگردد و در موقعیت اولیه خود قرار بگیرد .

 

ایزو خودکار

در زمان استفاده از ایزو خودکار این دوربین ؛ بالاترین مقدار حساسیت ایزو و کمترین محدوده سرعت شاتر دوربین را می توان تعیین نمود . در این محدوده تعیین شده و با توجه به فاصله کانونی مورد استفاده در لنز ؛ مقدار ایزو به صورت خودکار محاسبه شده و تنظیم می گردد . تنظیمات ایزو خودکار را به صورت دقیق می توان تعیین نمود تا از لرزش های ناخواسته دوربین و بلور شدن تصویر آن ؛ بتوان جلوگیری نمود .

باتری

برای دوربین نیکون Z50 از باتری جدید EN-EL25 استفاده شده است که یک باتری کوچک 8.5Wh به شمار می آید . این باتری را با استفاده از نیری یو اس بی نیز می توان شارژ نمود . همچنین این باتری در هر مرتبه شارژ کامل 320 عکس با استفاده از صفحه ال سی دی و 280 عکس با استفاده از ویزور دوربین را به ثبت می رساند . باید به این نکته توجه داشته باشیم که در هر یک از شرایط عکاسی و در تنظیمات مختلف دوربین ؛ تعداد عکس قابل ثبت با هر مرتبه از شارژ کامل باتری ؛ متفاوت خواهد بود .

نتیجه گیری

دوربین نیکون Nikon Z50 یک گزینه ارزان قیمت و میان رده برای آن دسته از افرادی است که تمایلی به عکاسی به صورت کاملا حرفه ای ندارند . در مورد آن باید بیان نمود که Z50 یک دوربین کوچک و خوش دست است ؛ طول عمر باتری مناسبی دارد و برای بسیاری از شرایط ؛ عکس هایی با کیفیت مطلوب را ارایه می دهد . در مقایسه با دوربینهای حرفه ای تر ؛ طول عمر باتری این دوربین ممکن است ناچیز به نظر برسد اما قابلیت شارژ آن با استفاده از یو اس بی ؛ این نقص را پوشش خواهد داد .

در مورد دوربین نیکون Z50 دو نقطه ضعف را به صورت عمده می توان بیان نمود که عبارتند از ضعف سیستم اتوفوکوس و عدم فراهم بودن لنز به تعداد کافی

 

 

نمایندگی دوربین نیکون در تهران